DMV 1
EXPERTEN NOVEMBER Nu börjar tiden när det klagas
på dålig värme i bilen. sugningsspjäll, mest för avgasernas skull; då måste det ju vara här som problemet ligger. När insugningsslangen lossats konstaterades att spjället verkar fungera, vilket i för sig inte är förvånade eftersom inga felkoder lagrats. Nu går motorn att starta och den håller sig vid liv på tomgång men dör vid minsta gaspådrag. Ja, nu finns det ju inte så mycket att välja på – det måste helt enkelt vara tvärstopp i turbon. Eftersom turbon sitter mycket väl gömd mellan motorn och torpedväggen, blir det till att skruva lite innan man kommer åt att känna på eventuella lagerspel. En stund senare ringer verkstaden tillbaka. Han har då konstaterat att kompressorhjulet ligger helt löst inne i kompressorhuset. Turbon har alltså skurit så illa att axeln har gått av, och kompressorhjulet har förvandlats till en effektiv kork i motorns insugssystem. Två dagar senare ringer en verkstad med samma bilmodell, med i stort sett precis samma symptom och berättelse om hur bilen stannat. Verkstaden undrar om det finns någon elektrisk matarpump i tanken, eftersom motorn förmodligen inte får något bränsle. Vi provar med 44 lite startgas och mycket riktigt, inte ett liv i motorn. Vis av mina nya erfarenheter, säger jag att det förmodligen är turbon som rasat. Dagen efter ringer verkstaden tillbaka och berättar att det var EGR-ventilen som brustit och läckte in avgaser till insuget. Det gamla kända EGRfelet alltså. Nu börjar tiden när kunderna klagar på dålig värme i bilen. Jag kom i kontakt med en bil för ett tag sedan som hade bra värme på förarsidan men ingen värme på passagerarsidan. Eftersom den var utrustad med två-zoners klimatanläggning så gick ju tankarna till ställmotorn för temperaturregleringen på passagerarsidan. Den var noga utmärkt i verkstadens program för teknisk information: ”Mitt i bilen, under instrumentbrädan.” Man undrar ju ibland om den som skrivit detta tycker att det är speciellt värdefull information när bilen senare behöver repareras... Jag hjälpte verkstaden att lokalisera den aktuella ställmotorn, och vi kunde konstatera att den verkade röra på sig när temperaturen ändrades. Eftersom vi var inställda på att spjället gått sönder inne in värmeaggregatet gick vi på den linjen. DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 7 2018 Reservdelsavdelningen hos bilförsäljaren bekräftade att det fanns en reparationssats till den aktuella bilmodellen, samt att den lyckligtvis gick att reparera utan att demontera hela instrumentbrädan. Efter att mekanikern imiterat en ostbåge i några timmar och lyckats få det nya spjälllet på plats, kunde vi bara konstatera att värmen var i stort sett lika dålig på passagerarsidan. Kan det vara så jäkligt att det står luft i värmeaggregatet? Verkstaden kopplar bort slangarna ute i motorrummet och provar att spola igenom aggregatet. Ut kommer massor med slam. När vi provar att montera ihop systemet igen är värmen på passagerarsidan något bättre. Verkstaden får tillgång till ett litet spolmunstycke, som ansluts till både tryckluft och vatten för lite bättre verkan. Nu kommer det ännu mer slam ifrån värmeelementet när han spolar. Efter återmontering och luftning av kylsystemet kan vi glatt konstatera att värmen äntligen återvänt – till passagerarens stora glädje. För några dagar sedan ringde en verkstad med samma bilmodell och samma problem: ingen värme på passagerarsidan. Han ville veta om man behövde tömma kupén för att komma åt ställmotorn. Jag föreslog att vi borde prova att spola systemet först. Verkstaden var lite fundersam eftersom de aldrig upplevt att det kunde bli stopp bara på ena sidan. Efter att jag berättat om mina erfarenheter så provades det med renspolning. Det blev betydligt bättre. Så nu jagas det efter ett tryckluftsaggregat för att slutligen få ordning på värmen. Jag har nu försökt att dela med mig av några av de erfarenheter som drabbat mig. Lite beroende på era reaktioner i läsarkretsen kommer jag förmodligen att återkomma med lite flera färska dagboksanteckningar. r Väl mött! Sonny Waxmo Fordonsteknik Support SONNY WAXMO: Sonny Waxmo är i grunden en bilmekaniker som vidareutbildat sig på olika områden och då framförallt inom fordonselektronik. 1996 startade han företaget Fordonsteknik Support. Hans affärsidé var att erbjuda bilverkstäder vidareutbildning och teknisk support. Under de första tio åren var det mycket resor med utbildningar från Ystad i söder till Kiruna i norr, men idag hjälper Sonny bilverkstäderna att lösa problemen som dagens bilar vållar dem på verkstaden. I DMV svarar Sonny på vanligt förekommande frågor i branschen. r