DMV 1
LYX DRÖMRESORTEN Det finns motorbanor. Och så fin
ns det Ascari. Motorbanan som inte bara är längst i Spanien, utan också en av världens mest exklusiva bananläggningar. Här kostar inträdet för ett årsmedlemskap från 22 000 ... Euro! Det är en av Europas mest slutna banor, dit du endast får access genom medlemskap eller särskild inbjudan. Och trots att Ascari är Spaniens längsta motorbana så är det bara början. – Ascari är en helhetsuppFRÅGOR OCH SVAR VAR LIGGER BANAN? Strax över en mil norr om Ronda i sydvästra delen av Spanien inom Andalusienområdet, ungefär en timmas bilfärd från Málaga. HUR LÅNG ÄR BANAN? 5 425 meter som körs motsols. Banan består av 26 kurvor, därtill bland annat blinda krön, doserade och icke doserade kurvor. VAD INGÅR I MEDLEMSKAPET? ”Full hospitality” inklusive lounge och restaurang, eget utrymme och personlig racingutrustning, en garageplats per medlemskap, servicepersonal, instruktörer och självklart tillgång till banan. KAN VEM SOM HELST BLI MEDLEM? Ja, förutsatt att du klarar att betala medlemsavgiften. Klubben har även en särskild juniorsektion där de som klarar det får köra på exakt samma villkor och med samma bilar som de vuxna. levelse, fastslår direktör Melchor Durán Torga. Det handlar inte bara om banan, utan om miljön, maten, servicen. Allt! Det är svårt att säga emot honom. Precis allting på Ascari känns genomtänkt och håller en sådan premiumklass att superlativen snabbt tar slut. Låt oss börja med grundaren. En holländsk entreprenör vid namn Klass Zwarts som bestämde sig för att bygga världens lyxigaste raceresort. Han valde solsäkra Marbella som utgångpunkt och ägnade mycket tid att helikopter flyga över området i jakt på lämplig mark. När han väl hittade rätt plats tog banan form genom att han helt enkelt plöjde fram banan med hjälp av en traktor. Ingen ritning. Bara en traktor och en plog. Bansträckningen blev 5,5 km lång och byggd för att köras motsols. Snacka om passion! Men banan är bara början. Här håller allt första klass för att möta den mest kräsna målgruppen. – Vi har i vår egen verksamhet både vaktstyrka, banpersonal, räddningspersonal, trädgårdsmästare, clubmanagers och köksmästare med egen serveringspersonal. Det gamla Las Vegasordspråket är rakt översatt ”Det som händer på Ascari, stannar på Ascari”. Därmed har klubbens 62 medlemmar fullständig anonymitet. Det ska sägas på en gång att det har fotats och filmats inne på området förr. Många gånger. Men att bli inbjuden som journalist med kamerautrustning snäppet värre än en mobiltelefonkamera tillhör inte vanligheterna. Samtidigt är det lätt att förstå varför. Här finns allt från vanliga personbilar till äkta Formel 1-bilar och precis allt däremellan. När jag hör en Ferrari F40 LeMans, en av 19 byggda för övrigt, vråla förbi depårakan infinner sig gåshuden. För personalen är det bara ännu en dag på jobDirektör Melchor Durän Torga menar självsäkert att konceptet inte fungerar någon annanstans. ”Det kan bli bra, men det blir aldrig Ascari”, slår han fast. Försök har gjorts, men alltid misslyckats. Tilläggas bör att påståendet även får stöd av flera av klubbens medlemmar, som testat flera av världens mest eftertraktade motorbanor innan de slutligen valde Ascari som hemmabana. bet. Inte minst de två toppinstruktörerna på anläggningen, som båda faktiskt har svenskt ursprung. Banan är förstås vad som står i centrum. Det är en förartekniskt svår bana, som bjuder på allt från tvära kurvor, blinda krön, en karusell och partier du behöver offra för att vinna hastighet i slutet. Det är också en hyfsat kuperad bana, med nivåskillnader som känns. Visst har banan fångats hyfsat väl i tv-spel som Gran Turismo, men den rätta känslan får du först här. – Och personligen tycker jag inte att tv-spelsvarianten valt rätt spårval, tillägger instruktör Lars Dandanell. Som medlem kan du bara anlända till anläggningen och fokusera på att köra. Precis allt annat är förberett inför din ankomst. Du har ditt privata skåp och din utrustning i omklädningsrummet. Din bil har kontrollerats och allting håller arbetstemperatur, både motor och däck. När körningen är över tar samma personal åter hand om bilen, som du som kund lämnar direkt i depåområdet. Serviceteamet, bestående av fyra personer som alla har arbetsbakgrund från motorsport som LeMans, Formel 1 och 59