DMV 1
LYX DRÖMRESORTEN Köksmästare Antonio Alfaro och h
ans personal lagar dagligen förstaklassiga trerättersmenyer, som serveras av anläggningens egen serveringspersonal. Restaurangen håller toppnivå och har självklart utsikt mot delar av bansträckningen. Medlemsgaraget får vi inte fotografera. Det är synd, då det är riktigt spektakulärt. Men något i den här stilen är en helt vanlig arbetsdag för de anställda på Ascari. Snart orkar man knappt ens lyfta på kameran för en McLaren 720S. WRC tar hand om din bil och lämnar en rapport till Ascaris Clubmanager Maria Terroba Calderón, som meddelar kunden vad som bör åtgärdas på bilen inför nästa körning. Mellan varven kan tiden tillbringas i loungen, där det finns en kaffebar. Och vid lunchtid står restaurangen öppen med en trerätters lunchmeny. Allting ingår självklart i medlemskapet. Någon ytterligare betalning är det inte frågan om, annat än eventuella åtgärder och delar som bilen kan kräva. Området runt banan är också värt att nämna. Hela anläggningen är byggd med en så minimal påverkan på området som varit möjligt. Huvudbyggnaden, som även innehåller verkstad och ett tvåvånings garage, är insprängt och integrerat i den bergskulle som finns på området, snarare än byggt ovanpå marken. Och bergskrosset som fick sprängas för att bygga garaget återfinns både på fasaden och på den stora plan som skiljer garage och kontor från serviceboxarna vid depån. Det är den första motorbana undertecknad någonsin varit på som har en pool och relaxyta, med utsikt över banan. Låt oss heller inte glömma det faktum att här inte finns en enda reklamskylt. – Ascari står på egna ben, säger direktör Melchor Durán Torga. Visst samarbetar vi med olika företag, men de får aldrig diktera några villkor för hur vår anläggning ska se ut eller hur den bedrivs. Vill företag jobba med oss så ska allt ske på våra villkor! – Vår främsta kundgrupp är våra medlemmar, förklarar clubmanager Maria Terroba Calderón. Vi är nästan som en familj. De vet i förväg vilka som jobbar här, vem som sköter deras bil, lagar deras mat och så vidare. Här kör ingen en dyr sportbil för att imponera. Bilarna är istället resultatet av högst Den ultimata upplevelsen är Ascaris särskilda Drivers Experience-kurser. Förarinstruktörerna Roger Morback och Lars Dandanell, båda från Sverige, guidade tidningens utsände från Renault Clio Trophy till Radical. En upplevelse för livet! medvetna val av folk med genuint intresse för bilar och körning. Ascari själva har ett 60-tal egna banbilar som används i utbildningssyfte. Allt från normala Alfa Romeo Guiletta Q4 till Radical. Instruktörerna står alltid redo för klienterna, som får möjlighet att lära känna sin bil fullt ut under säkra former. - Grundidén är att klienten ska ha roligt, säger chefsinstruktör Lars Dandanell. Visst kommer varvtider in i bilden, men att köra effektivt är att fokusera på din körning, inte på varvtider! Precis som de övriga i personalen nämner han aldrig vilka han träffar i sitt jobb. Det som händer på Ascari stannar på Ascari. Själv myntar jag ett nytt ordspråk, när jag sitter på planet på väg hem mot Sverige: Den som besökt Ascari vill tillbaka till Ascari. q 60 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 7 2018