Automation_1_2021 1
Månadens tema – mätning Ny timmervåg ska revoluti
onera timmervägningen F inska Tamtron Group tillverkar fordonsvågar och lastvågar avsedda för vägning på olika typer av fordon. Den eftermonterade timmerkranvågen One Timber, som Tamtron nu lanserar på Sverigemarknaden, ska enligt företaget vara smått revolutionerande – dels för att vågen ska ha högre mätnoggrannhet och för att data från vägning sedan lagras i molnet. – I Finland så har det nya One-systemet sålts en tid. I Sverige lanseras det nu. Vi har haft testförare som har provkört systemet under cirka ett år i Sverige. De stora kranleverantörerna och påbyggarna av timmerbilsekipage säger att de allra flesta timmerbilar levereras med våg idag. De vågar som finns är dock relativt enkla och inte speciellt noggranna. Inget system på skogskrans marknaden idag har heller en bra möjlighet att skicka data via nätet till en molntjänst, förklarar Thomas Larsson, vd för Tamtron i Sverige. För att få en noggrann mätning av timmerlasset idag behöver man väga hela bilen på en markförlagd fordonsvåg två gånger – före och efter lastning – vilket tar tid och kräver att man måste åka till en sådan våg, menar Thomas Larsson. – Det kan innebära en lång omväg. Eller så måste man chansa och ha större marginal, det vill säga mer tomt än nödvändigt, för att inte riskera böter vid poliskontroll eller vid Mera exakt vägning av timret och snabbare och smartare hantering av vågdata. Det utlovar Tamtrons nya timmervåglösning OneTimber. invägning på industri. Detta medför fler rundor och mer kilometer och därmed mer CO2-utsläpp per levererad stock. Man kan inte heller optimera sina körningar genom att administratörer får reda på vad som lastats först när bilen är tillbaka på terminal. Många skogsindustrier har rutiner som till exempel böter för överlast, för att inte uppmuntra till att köra med överlast, avslutar Thomas Larsson. Jobbar med molnet One-plattformens bas är en ny molnlösning (One Cloud) där synkning sker live mellan våg och moln. Detta gör det möjligt för användaren att se och administrera våg och vågdata från en timmerkransvåg direkt från vilken uppkopplad skärm som helst, bara genom en inloggning. Därigenom ska det också vara enkelt att integrera vägningsdata från en timmerkransvåg direkt in i ett affärssystem eller liknande. Pierre Kjellin Snart mäts virket helt automatiskt med ai Vikten av tillgänglighet Lyft två ton med ett klick i ABUS Shop. I vår onlineshop hittar du ett b t re t utbud av kättingte rar och lättportalkranar med olika viktkapacitet och lyfthastighet. lf Beställ på abus-kransystem.se Vi hanterar din order inom 48 timmar! xyw Inmätningen av virke vid skogsindustrierna blir allt mera automatiserad och mänskliga virkesmätare som går runt timmerbilen och manuellt mäter in virkeslassen är snart ett minne blott. Nu jobbar industrin målmedvetet med att både göra virkesmätningen helt automatisk och autonom och mera noggrann. Företaget Biometria jobbar med inmätning av industrins virke och teknisk utveckling av virkesmätningen. Genom att använda maskininlärning har Biometrias utvecklare lyckats träna en modell att känna igen och identifiera virkestravar i bilder. ai-modellen, som fått 24 namnet ”Aida” har tränats på totalt 150 000 bilder där virkesmätare manuellt ritat in travens höjd och längd. Aida har sedan tränats på att själv rita samma sak, på samma sätt som virkesmätare gör. Under året har Aida sedan förbättrats och tränats på totalt 800 000 bilder. Och nu används det som stöd för virkesmätarna vid travmätning av virke på distans. Resultatet är enligt Biometria en effektivare mätningsprocess. Aida är utvecklad tillsammans med Forefront Consulting i samarbete med Microsoft, och är ett första steg mot helautomatisk mätning vid Biometrias fjärrmätningsanläggningar. Automation 1:2021 FOTO:DAGMAR ZITKOVA