Stenkoll 1
Populär dag på ramnaslätt. Öppna portar för ökad
förståelse Vad gör bergmaterialindustrin egentligen? Att branschen bryter berg och att materialet är viktigt för samhällets infrastrukturprojekt vet nog de allra flesta men få utom de närmast berörda har någon större kunskap. Öppen täkt är ett sätt att visa verksamheten och bidra till ökad förståelse. text: NICLAS KINDVALL foto: NCC RoADS NCC Roads bergtäkt Ramnaslätt, fyra kilometer från Borås, genomförde under förra året flera aktiviteter för att informera och stilla besökarnas nyfikenhet. En av dessa aktiviteter var en dag med öppen täkt – ett initiativ som bara gav positiva erfarenheter enligt försäljningsansvariga Ulrika Ahlfors: – Vi är väldigt nöjda med hur dagen blev. Det är ju naturligtvis svårt att veta innan hur många som kommer till täkten men vi hade runt 600 besökare och det är vi nöjda med. FAKtA I SBMI:s skrift goda möten som går att hitta på medlemssidorna på www.sbmi.se finns många tips om just Öppen täkt liksom fler matnyttiga råd om samverkan mellan arbetsplats och allmänhet. Där finns också en del stödmaterial i form av affischunderlag som förklarar nyttan av täkten: vad materialet används till, lite om miljö och om våra ambitioner. 46 krossordet # 122 Varför beslutade ni er för att ha en dag med öppen täkt? – Dels har vi uppmärksammat att SBMI skickat ut uppmaningar om att det här är ett bra sätt att presentera verksamheten och dels vill vi gärna visa upp vår anläggning. Vi är stolta över den. Ibland finns det en negativ inställning till vår bransch, att det bullrar och förstör miljön och då är det extra viktigt att faktiskt visa vad vi gör, hur mycket vi jobbar med miljöfrågorna och hur stor den allmänna nyttan är av vårt arbete. Kändes det som att ni nådde fram med ert budskap? – Absolut! De som jobbar i vår verksamhet vet förstås vad vi sysslar med men det är viktigt att visa och informera även andra om vad vi faktiskt gör. Det är många som har frågor kring vårt arbete och då känns det bra att kunna ge svaren och dessutom bidra till en positivare bild av hela branschen. Vi fick goda vitsord från våra besökare. Hur hade ni planerat dagen? – Vi hade ett utställningsområde där man kunde se vissa av våra maskiner och till och med klättra omkring på dem. Där fanns också en tipspromenad för både vuxna och barn, korvgrillning förstås och utdelning av reflexer. Vi var många på plats för att svara på de frågor som besökarna hade. Vår utgångspunkt var att besökaren skulle ha roligt och det allra mest lyckade var nog vår guidade busstur runt hela området, där var det kö från öppning till stängning för att få en plats på bussen. Kan du rekommendera andra företag i branschen att också arrangera sådana här dagar? – Helt klart! Vi tycker att dagen blev jättelyckad och planerar redan fler liknande initiativ. Goda möten – gör så här! 1 Läs mer på medLemssidorna, sbmi.se