Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60 I USA är sådant här vardagsmat
. Där styr pengarna. "Money talks", som det heter. Bäst av alla pratar Greg Norman. Han har utvecklat företagsgolfandet till samma fulländning som Leonardo da Vinci i Mona Lisa gjorde med konsten. I princip alla tunga namn inom golf en gör mer eller mindre regelbundet så dana här företagsjippon; det ger bra be talt för relativt lite jobb och är samtidigt ett bra sätt att sälja sig själv som spelare. Norman är jovial, han showar och bjuder på sig själv maximalt för de hun dratalet speciellt inbjudna gäster som är extra viktiga för det företag som han se nare, för sin medverkan, fakturerar fan tasisummor till. Nöjda kunder kommer tillbaka och gillar du golf och företaget ordnar så att du får träffa Greg Norman kommer du vara det evigt troget. Så fungerar det i USA. Är det så SAS tänker? - Av våra 45 000 EuroBonusGuld- medlemmar spelar 30 000 golf. Självklart är det bra att vi associeras med golf, säger Erik Strand. Frågan som kan ställas så här i efterhand, när sista putten är skänkt och det skan dinaviska laget har förlorat med 5-3 och ingen har suckat eller reflekterat över det, är: Uppnådde arrangörerna sina syften? I så fall, vilka var de? Är SAS Invitational till för golfens bästa? Eller kundens? Vad hade golfintresserade Johan, 17 år, för glädje av SAS Invitational? SAS sticker inte under stol med att SAS Invitational var ett evenemang som fram för allt riktade sig till bolagets viktigaste kun der och inte till de stora massorna. Det var ett jippo för specialinbjudna. Sammanlagt cirka 6 000 åskådare be fann sig på Ullna och av dem var minst hälf ten SAS-kunder och/eller speciellt in bjudna av flygbolaget. Nog hade dessa - de så viktiga kunderna - en trevlig dag på Ullna. En form av kundvård, helt enkelt. - Vi sålde ungefär 3 000 biljetter till fi nalen på Ullna, säger Strand. 3 000 biljetter när världsstjärnor sving ar sina instrument är inte mycket. SAS Invitational kostade 4,5 miljoner kronor och det kom cirka 6 000 åskådare. Det be tyder att kostnaden per åskådare var cirka 750 kronor. Det kan jämföras med Volvo Scandi- navian Masters som omsätter 30 miljo ner kronor och har cirka 100 000 åskådare. Där blir kostnaden per åskådare 300 kro nor. Det där är naturligtvis ett väldigt en kelt resonemang i en komplex bild. Kundnytta, genomslagskraft, goodwill och dylikt är självklart inte inkluderat i detta och kan inte konkret mätas i kronor. Närheten till spelarna är inte heller den samma under Volvo Scandinavian Mas ters. Men hur man än vrider och vänder på det: SAS Invitational är betydligt dyrare per åskådare än Volvo Scandinavian Mas ters. Dessutom, från en sponsors per spektiv, så syns man betydligt bättre för fem miljoner i en Europatourtävling som TV-sänds över hela världen än i SAS In vitational. - Det håller jag inte med om. För att vi ska vara intresserade av Scandinavian Masters måste tävlingen cirkulera i tre länder. Vi är ett skandinaviskt bolag. Dessutom, såvida vi inte är hu vudsponsor, drunknar vi bland alla andra sponsorer, säger Erik Strand. - För oss och våra kunder är SAS In vitational bra. Mindre bra är det när världsstjärnan 0'Meara på prisutdelningen säger: -Jag hoppas att vi kan hjälpa till att spri da och utveckla golfen här i Sverige... Många vid avslutningsceremonien haj- ade till: Golfen i Sverige lider inte av un derutveckling, snarare av banbrist. På damsidan är vi världsledande och bland her rarna Europaledande... Oavsett om SAS Invitational bara är ett jippo så är det naturligtvis bra för golfen varje gång en av världens bästa golfare sätter de mjuka spikarna i svenskt gräs. Alltid är det någon som ser honom och inspireras. Erik Strand: - Mark 0'Meara och jag satt och pra tade efter tävlingen och han var fullstän digt övertygad om att det här är framti den. Fler evenemang av den här typen och färre tävlingar... Det är intressanta ord. I synnerhet som världens tävlingsgolf verkar stå vid ett väg skäl just nu. Ar detta alltså framtiden? Faktum kvarstår dock: Ett jippo slår sig inte in bland resultaten på en sportsi da särskilt många gånger. Det gick - del vis - den här gången. Det kommer knap past att hända många gånger till. Fortsätter SAS Invitational på den in slagna linjen får vi istället läsa om det -ja, var då? Kanske på ekonomisidorna. Eller nöj- essidorna. Är det meningen, när världens bästa golfare är i Sverige? http://www.golf.se Joakim Haeggman lyckades än en gång locka fram skrattsalvor och applåder med sin show, trots att högtalarna bara förmedlade fragment av hans kommenta rer. Haeggman är ett proffs - det var inte den ansvarige för ljudanläggningen. Hört talas om sound-check?
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140