Belysning i fokus 1
INFRASTRUKTUR NY BELYSNING PÅ ØRESUNDS Ett jubile
umsscenario inspirerat av nat Inför Øresundsbrons 20-årsjubileum, som ägde rum 1 juli 2020, invidges samtidigt ett nytt belysningssystem som designades och levererades av det internationella ingenjörsoch designföretaget Light Bureau. Inför invigningen banade sju månaders intensivt arbete väg för ett lyckat firande inklusive utveckling av flera speciallösningar. På jubileumskvällen belystes bron med ett specialdesignat dynamiskt färgscenario, inspirerat av Øresundsbrons naturliga omgivningar. Av Sanna Kesselfors Ø resundsbron är en del av Öresundsförbindelsen, som är den primära trafikförbindelsen mellan Danmark och Sverige. Anslutningen består av en 4,0 kilometer lång tunnel och den 7,85 kilometer långa kabelbron, som är en av de längsta i världen, med en kombinerad väg och järnväg. – I verkligheten är bron mycket synlig från kusterna runt Köpenhamn och Malmö, samt uppifrån luften, där den kan ses under inflygning till Köpenhamns flygplats. Bron invigdes år 2000 och den unika strukturen har sedan dess iscensatts med arkitektonisk belysning på de fyra pylonerna, säger Frederik Waneck Borello, 40 BELYSNING I FOKUS 3 2021 senior ljusingenjör och designer på Light Bureau. Speciell uppgift med snäv tidsplan Med en önskan om en betydande energibesparing samt att markera brons kommande jubileum beslutade Øresundsbron Konsortiet hösten 2019 att det gamla belysningssystemet skulle ersättas med ett nytt och modernt belysningssystem. – Belysningssystemet skulle vara hållbart och energieffektivt. Dessutom ville man lägga till ett extraordinärt arkitektoniskt ljuslager till bron, vilket skulle kunna främja brons identitet som kulturbrobyggare mellan Danmark och Sverige under många år framöver, säger Frederik Waneck Borello, senior ljusingenjör och designer på Light Bureau. Det avgörande valet av armaturer Det ursprungliga belysningssystemet var främst beläget på brons utriggare, närmare bestämt de delar av brons stålkonstruktion som sticker ut cirka tre meter ut i luften från trafikbarriären och håller i brons kablar. Man bedömde att de nya armaturerna också skulle etableras på utriggarna. Men på denna plats är de mycket utsatta och svåra att komma till. Light Bureau bedömde att det var viktigt att snabbt upphandla armaturerna för att hålla tidsplanen.