Nöjesnytt Växjö 1
plague inc: evolved Så här i coronatider kanske m
an undrar hur svårt det egentligen är för ett virus eller parasit att eliminera hela jordens befolkning? Här kommer Ndemic Creations in i bilden och levererar Plague Inc: Evolved, som är uppföljaren till Plague Inc som släpptes till mobilen år 2012. Plague Inc: Evolved släpptes redan i höstas, men under rådande situation finns det, paradoxalt nog, inget annat spel som har sådana likheter med det som sker i verkligheten just nu. Så vad går då egentligen Plague Inc: Evolved ut på? Svaret är inte svårare än att man ska förinta mänskligheten. Överlever en endaste människa är det game over och man får börja om med en ny infektion. Från första början väljer man vilken typ av farsot man ska vara, kanske en svamp, ett virus, en parasit eller varför inte en vampyr - alla metoder är inte riktigt förankrade i verkligheten. Sedan väljer man ett land att starta i och så börjar man infektera människor i sin omgivning. Rent grafiskt är spelet inte så avancerat, då allt man tittar på är en världskarta som förhoppningsvis blir rödare ju längre tiden går. FÖR- OCH NACKDELAR Under spelet gång samlar man på sig DNA-poäng som man kan använda sig av för att uppgradera sin infektion. Man kan bli mer smittsam och smitta snabbare eller vara svårare att hitta, men då kanske man smittar lite långsammare. Nästan allt har sina för- och nackdelar. Ett snabbt spridande virus till exempel upptäcks snabbare av människan och det börjar utvecklas vaccin och medicin med mera för att sätta stopp på din framfart, så det gäller hela tiden att väga föroch nackdelar mot varandra. Det här är betydligt svårare än vad man kanske tror och det är väldigt spännande, men tycker man att det är för lätt kan man prova något av de scenarion som finns att spela. Skulle ett virus sprida sig om befolkningen har xenofobi eller om man kan teleportera. Det finns även mer verkliga scenarion att spela igenom såsom pest, global uppvärmning eller galna kosjukan. Ja, det finns helt enkelt de flesta farsoter att testa. Även om spelet är spännande att spela kan det kännas lite olustigt då verkligheten har hunnit ifatt spelmakarna i detta fall. Så under skrivandet av denna recension så kom det en uppdatering av spelet där man helt vänder på scenariot och man ska bekämpa en global pandemi istället, vilket man kanske känner sig mer tillfreds med i dessa tider. I TEXT: CARL LINNÉ plague inc: evolved (NINTENDO SWITCH, PS4, XBOX ONE, MAC OS, WINDOWS, ANDROID, LINUX. BETYG: 4 SPELNYHETER UTVECKLARE RYTER IFRÅN Under månaden som gått blev det bekräftat att Sony kommer släppa det hyllade spelet Horizon: Zero Dawn till PC i sommar, men av någon underlig anledning tycker inte alla att det är en bra sak. Många har tagit till sociala medier och spytt ut sitt hat och andra otrevligheter på grund av Sonys beslut, men nu har i alla fall en spelproducent fått nog. Sam Sharma som tidigare jobbade för Guerilla Games som utvecklat Horizon: Zero Dawn tog till Twitter och bokstavligt talat frågade “Vad i helvete är det för fel på folk. Vi gjorde ett spel, ni tyckte om det. Nu får fler personer avnjuta det. Och på något sätt tar det bort DIN njutning?!” Han fortsätter med att säga att man ska vara snäll mot sig själv och att det här inte kommer ta bort nöjet bara för att flera får spela det. ANSTÄLLDA FÅR JOBBA OCH JOBBA Inom spelbranschen hamnar utvecklare allt för ofta i crunch, alltså en period innan release då allt ska putsas och färdigställas och “alla” får jobba övertid ofta utan att få någon ersättning för den. Crunch är så pass vanligt att det blir en nyhet när man inte behövt använda sig av det. Flera utvecklare har hamnat i blåsväder på grund av detta och nu visar det sig att Naughty Dog, (bl a Crash Bandicoot, Jax and Dexter, Uncharted och The Last of Us) har grava missförhållanden under crunch som rapporterats av Kotakus nyhetsredaktör Jason Schreier. Efter att rapporten publicerats har animatören Jonathan Cooper som tidigare jobbat för Naughty Dog via en serie tweets berättat om sina erfarenheter från studion. Anställda kunde få jobba alldeles för många timmar i veckan även om han själv “bara” behövde jobba runt 55 timmar. Kollegor har hamnat på sjukhus efter utmattning eller nervösa sammanbrott på grund av ohållbara arbetstider med mera. Cooper avslöjar även att Naughty Dog använder sig av rena hot för att deras arbetsmetoder inte ska läcka ut. När han lämnade Naughty Dog sent förra året hotade dom med att inte betala ut hans sista lön förrän han skrivit på att han inte skulle sprida vidare om hur det ser ut rent arbetsmässigt, men de gav med sig när Cooper påpekade att det är nog inte riktigt lagligt det dom ber om. Naughty Dog har ännu inte kommenterat dessa anklagelser.