Printing Friends 1
Nytt & kul Ta steg mot minskad Co2 förbrukning Pa
ppersgrossisten Antalis har tagit fram ett verktyg som heter Green Star som underlättar för dig som trycksaksbeställare att på enkelt sätt få en överblick över olika miljökriterier och hur Antalis mest populära papper uppfyller dessa. Framtidens printannons? Porsche skapade en interaktiv annons för nya 911 i senaste numret magasinet Fast Company. När läsaren trycker på knappar lyser annonsen upp grafik och information om bilens aerodynamik, digitala system och motor. Annonsen trycktes i 10.000 exemplar av magasinet och bygger på LED-teknik från Americhip. Cool matkasse iFoodbag® är en smart papperskasse som gör det möjligt att distribuera mat och läkemedel såväl i vardagen som i utsatta områden runt om i världen. Bärkassen håller livsmedel och läkemedel i rätt temperatur, det vill säga 2-8 grader, i 24 timmar. Bärkassen är konstruerad och testad i både labbmiljö och ute i fält med Innventia och KTH i Stockholm. Obstruket papper ökar Efterfrågan på obestruket papper ökar över hela Europa, vilket Antalis bedömer beror på att man vill att trycksaken skall ha mer papperskänsla, men också en koppling till miljön, obestruket papper uppfattas mer naturligt och miljönära. Både i Sverige och Europa har efterfrågan av högre ytvikter efterfrågats mer, vilket syns i sortimentet. Många traditionella trycksaker, t ex inom bilindustrin, som tryckts på bestruket görs numer på obestruket papper. Cocoon – lika vitt som nypapper Antalis har för att tillmötesgå efterfrågan från marknaden tagit fram ett mer vitt returpapper som baseras på 100% återvunnet papper. Serien heter Cocoon och finns i både bestruket och obestruket och har samma höga vithet som papper av nyfiber. 43