Bumsen 1
Verksamhetsberättelse 2014-01-01 – 2014-12-31 Sty
relse Styrelsen har under verksamhetsåret haft följande sammansättning T.o.m. 2014-05-18 Ordförande Kassör Sekreterare Kommunikationsansvarig RO öst RO norr RO väst RO syd Ivan Wåhlström Peter Strandman Marie-Helene Bergstrand Fredric Fredricson Andreas Wennborg (adj.) Hans Sundvall Peter Currie Lennart Andersson Från 2014-05-18 Ordförande Kassör Sekreterare Kommunikationsansvarig RO öst RO norr RO väst RO syd Ivan Wåhlström Peter Strandman Marie-Helene Bergstrand Niclas Elnéus Andreas Wennborg Hans Sundvall Lars Levén Lennart Andersson Fram till årsmötet var Andreas Wennborg adjungerad in i styrelsen som RO. Styrelsen har under verksamhetsåret haft 11 protokollförda styrelsemöten, varav fem möten på distans. Valberedning Valberedningen har fram till årsmötet 2014-05-18 bestått av Gunnar Elmgren (sammankallande), Roger Gross och Olle Ahlsén. Sedan årsmötet 2014-05-18 har valberedningen bestått av Olle Ahlsén (sammankallande), Roger Gross och Magnus Brobeck. Revisorer Anders Naeslund och Sven Nilsson (suppleant) har varit klubbens revisorer. Kansli Klubben har ett kansli med en halvtidsanställd kanslist, Yvonne Andersson. Kansliets viktigaste uppgift är att sköta klubbens medlemsregister, delar av bokföringen och administrera hanteringen av klubbprylar samt vara medlemmarnas kontaktpunkt. Medlemmar Under året har vi haft en bra medlemstillväxt, sannolikt till stor del tack vare klubbförsäkringen och det goda aktivitetsutbud som är möjligt tack vare våra aktiva funktionärer i distrikten. 2014-12-31 uppgick antalet medlemmar till 5538 varav 550 kvinnor vilket skall jämföras med 2013-12-31 då medlemsantalet var 5185 varav 457 kvinnor. Antalet kvinnor i klubben står för en procentuellt stor ökning vilket kan förklaras av den ökande mcQ-aktiviteten. Medlemmar totalt Varav kvinnor 2013 5 185 457 2014 5 538 550 Förändring 6,8% 20,4% Kommunikationsplan Under hösten har ett utkast till kommunikationsplan tagits fram för BMW MC-klubben Sverige. Denna kommer att färdigställas och användas under kommande verksamhetsår och uppdateras löpande. Kommunikationsplanen ska fungera som ett hjälpmedel för funktionärer och styrelse i vår kommunikation med våra intressenter och olika målgrupper och är ett internt dokument. IT-verktyg och mallar Under hösten har vi fortsatt tidigare arbete med vilka IT-verktyg och mallar som vi ska använda i klubben. Informationskanaler - Klubbtidningen Bumsen Klubbtidningen Bumsen har en upplaga på ca 5500 exemplar och utkommer årligen med fem 52-sidiga nummer. Redaktionen består av Hagen Hopp som chefredaktör och ansvarig utgivare samt Britt Héléné Jakobsson, Lars Malm, Tommy van Ginhoven och Patrick Janson. Som tidigare år innehåller Bumsen reseberättelser blandat med reportage, kåserier, information och mc-anknutna annonser. Styrelsen har kontinuerligt använt sig av tidningen för att nå ut med information till våra medlemmar. Tidningen finns också publicerad på hemsidan som e-Bumsen där den kan nås av klubbens medlemmar. Kommunikation Kommunikationsgrupp Under hösten har vi bildat en kommunikationsgrupp (Niclas Elnéus, Magnus Brobeck, Andreas Wennborg och Lars Levén). Gruppen arbetar med kommunikationsplan, riktlinjer för hur klubbfunktionärer ska använda olika informationskanaler, IT-verktyg och mallar. - Hemsida Under 2014 har inga större uppdateringar krävts av Hemsidan som introducerades 2013. Magnus Brobeck är webbmaster och ansvarar för uppdateringar och releasehantering. Reklamen på hemsidan har även under det här året bidragit med intäkter till klubben och som tidigare ansvarar Bumsens redaktion för annonsförsäljningen även till hemsidan. För klubbens medlemmar är det möjligt att läsa Bumsen på hemsidan och protokoll från styrelsemöten och andra styrdokument läggs löpande ut. - Direktkommunikation För att nå ut till befintliga medlemmar via e-post används systemet Membit i klubben. Den mest uppskattade formen av direktkommunikation som också når flest medlemmar är idag e-post. SMS är också effektivt och uppskattat. Olika distrikt hanterar SMS-utskick på olika sätt idag. - Sociala media Klubben har både en grupp och en sida på Facebook under klubbens namn. Dessutom har många distrikt liksom mcQ egna Facebooksidor för snabb och enkel kommunikation inom distriktet. Användningen av dessa sidor har ökat under året och fungerar som ett bra komplement till hemsida och e-post/sms. Inga andra tjänster som t.ex. Instagram har använts i organiserad form i klubben än. Forumet på hemsidan spelar också en viktig roll för många medlemmar och fyller delvis ett annat syfte än vad Facebook gör. Klubbkänsla och profilmaterial Under året har den omarbetade kollektionen av klubbkläder börjat säljas. FörsäljBUMSEN 2 – 2015 19 Bumsen 2-15XX.indd 19 2015-04-12 23.39