Bumsen 1
I februari 1951, på bilutställningen i Amsterdam,
presenterade BMW sin nya 500 cc, naturligtvis en tvåcylindrig boxermotorkonstruktion, BMW R 51/3, man kunde även visa upp efterkrigstidens första 600-kubikare, nämligen R 67. Tekniskt skilde de sig bara åt i cylindervolym. R 51/3 var i stora delar egentligen en förkrigskonstruktion men ändå i lika stor del en nykonstruktion eller om så vill en kraftig uppdatering. Den hade sina rötter i R 51, tillverkades åren 1938-40 i 3775 exemplar, som i sin tur hade generna från R 5: an. Krångligt? Nej då, så ligger det till. När BMW presenterade den helt nyutvecklade R 5 1936 var den en sensation med sin svetsade rörramskonstruktion i form av koniskt dragna ovalrör och därmed började man då frångå ramkonstruktionen i pressad stålplåt som införts 1929. Dessutom var R 5:ans framgaffel justerbar! Alltså en riktig nykonstruktion. Redan två år efter R 5:ans införande kom så en uppgradering som man logiskt nog benämnde R 51. Det nya var att för första gången hos en BMW var nu bakhjulet fjädrande, visserligen var fjädringsvägen på plungerkonstruktionen inte särskilt lång med dagens mått mätt, 1938 var det enormt framsteg rörande komfort. Stora delar av världen var som bekant litet osams under åren 1939-1945 och därför inskränktes BMW:s civila motorproduktion nästan helt. De allierade förbjöd som bekant tyskarna att efter kriget tillverka större motorcyklar än 350 cc men 1950 kunde också BMW återuppta produktionen av motorcyklar med valfri cylindervolym. BMW:s första tvåcylindriga boxer efter kriget blev då, av naturliga skäl, att lappa ihop det som gick och fanns kvar efter kriget, således presenterade man en uppdaterad förkrigskonstruktion. R 51:an från 1938-40 erhöll 1950 modellbeteckningen R 51/2 och i stort bestod skillnaden i att denna 500-kubikare fått ärva den encylindriga 250kubikarens topplock med den delade ventilkåpan. Redan ett år senare presenterades så den riktiga nykonstruktionen, i alla fall delvis, nämligen den R 51/3 vi ser på bilderna i denna artikel. R 51/3 hade i stora delar allt gemensamt med föregångsmodellen men på en punkt skilde den sig rejält och då syftar vi på själva kraftkällan, d.v.s. motorn. Man hade nu återgått till kugghjulsdrivning av kamaxeln till skillnad från föregångarens kedjedrift av densamma. Generatorn placerades längst fram på vevaxeln och magnettändningen drevs av kamaxeln. Ventilkåpan var åter i ett stycke och fick de karaktäristiska kylflänsarna, detta utseende behöll de faktiskt på ett flertal modeller ända fram till 1969! Hur många moderna långfärdsmaskiner kan uppvisa en sådan här skyddande och vackert formgiven framskärm? BMW R 51/3 – tidens första nyk 26 BUMSEN 2 – 2015 Den redan mjuka och komfortabla gummisadeln var dessutom upphängd i en fjäder. Till och med en smörjnippel för en glidskena i gashandtaget var standard. Bumsen 2-15XX.indd 26 2015-04-12 23.39