Bumsen 1
/3 – efterkrigsnykonstruktion! TEXT & FOTO HAGEN
HOPP ML 2650962 1952 års modell av R 51/3 erhöll ytterligare uppdateringar i form av duplexverkande framhjulsbroms och på sista årsmodellen, d.v.s. 54 års modell, kunde man få både lättmetallfälgar och ljuddämpare inte längre avslutade med fiskstjärtsform utan torpedoformade ljuddämpare, sådana som bilderna i artikeln visar. R 51/3 salufördes i första hand inte som en sportig maskin, den delen fick 600-kubikaren upprätthålla, utan snarare som en tillförlitlig långfärdsmaskin, som sådan sålde den också mycket bra. Av de drygt 18 000 tillverkade exemplaren exporterades många. Självklart hjälpte det allmänt stegrade välståndet till försäljningsframgången men förmodligen minst lika mycket av när man 1951 satte den då helt nya R 51/3 i händerna på den redan legendariske tävlingsåkaren Schorsch Meier. Platsen var Varese i Italien där han skulle deltaga i det tyska landslaget i Six-Days (ISDT) och lika självklart som han 1939 vunnit Isle of Man slutade även denna insats med en bärgad guldmedalj! Redan då hade man insett vikten av att tävlingsframgångar också gav försäljningsframgångar. R 51/3:an i denna artikel tillhör Leffe Holmnäs, boende utanför Mariefred, och är av samma årsmodell som ägaren själv, d.v.s. 1953. Sin första R 51/3 blev han ägare till redan som 15-åring i Finland! När han 2002 kom över denna maskin så gick den visserligen att köra 100 meter men väldigt dåligt, ett renoveringsobjekt med andra ord. Leffe tillhör dock inte ”soffliggareliten” så han totalrenoverade helt enkelt hela cykeln, bl.a. upptäckte han då att kolvringarna saknades och en oljekanal på vevaxeln var tilltäppt, när hela härligheten var färdig för drygt tio år sedan kunde han med ett leende minnas tillbaka till Finland och sin första R 51/3. Leffe har dock så mycket mer att komma med vad gäller renoveringar och BMW, bläddra fram något uppslag och läs medlemsporträttet om honom! TEKNISK DATA Modell: BMW R 51/3 Produktionstid: 1951-1954 Totalt antal tillverkade: 18 420 Antal cylindrar: 2 Borr & slaglängd: 68 x 68 mm Cylindervolym: 494 cc Ventiler: ohv Kompression: 6,3:1 Effekt: 24 hk vid 5 800 v/m Förgasare: 2 st Bing 22 mm El: Norris magnettändning/generator Koppling: enskivig torrlamell Växellåda: 4 växlar, fotväxel Drivning: kardan Ram: svetsad rörram Fjädring fram: teleskopgaffel Fjädring bak: plungerfjädring Däck: 3,50 x 19 fram, 4,00 x 18 bak Bromsar: trumbromsar 200 mm diameter fram och bak, från -52 med duplexfunktion fram Mått: l 2130 mm, b 790 mm, h 720 mm (sadelhöjd) Tank: 17 liter Torrvikt: 190 kg Topphastighet: 140 km/h Typiskt utseende på BMW:s hastighetsmätare, den gällde ända fram till slutet av 1960-talet. Detsamma gäller de få kontrollamporna. Bakhjulets plungerfjädring ser man tydligt på denna bild, likaså den okapslade kardanen och den handmanövrerade växelspaken, egentligen hade den spelat ut sin roll mot den seriemässiga fotreglerade spaken på växellådans vänstra sida. BUMSEN 2 – 2015 27 Bumsen 2-15XX.indd 27 2015-04-12 23.39