Bumsen 1
Hellre laglös än livlös! En mc har precis samma k
rav på spridning av ljus som en bil vilket i praktiken innebär att mc:n vid nedläggning inte syns på samma sätt som det förutsetts vid typgodkännandet. – Hur som helst har vi tillsammans med finansiering från Länsförsäkringars forskningsfond samt Trafikverkets skyltfond deltagit i två stora projekt med inriktning på vårt gula glas och nu återstår att byråkratins kvarnar skall mala så att glaset även blir tillåtet att använda lagligt. Vi är rätt stolta för det vi åstadkommit och mycket tacksamma över att både Trafikverket och Länsförsäkringar beslutat stötta vidare forskning rörande plastskivan, säger Janne stolt. – Med forskningsrapporterna i Jan Zetterlund – hur är läget med det gula glaset? – Det är en fantastisk resa vi gjort med glaset. Den andra delen av VTI:s forskningsstudie är klar och VTI höll granskningsseminarium på KTH den 3 mars. Projektet redovisades också under VTI:s årliga trafiksäkerhetsdagar i Linköping i början av januari 2015 och vi är mycket förhoppningsfulla att vårt gula glas skall bevisa sig ha sådana trafiksäkerhetsmässiga fördelar jämfört med normalt strålkastarljus att vi kan utverka en dispens att få använda glaset. Även andra rapporter uttrycker liknande slutsatser, bl. a. har en fransk forskningsstudie levererad till ett stort EU-projekt redovisat att den gula färgen gör en motorcyklist bättre synbar i trafikmiljön, säger Janne. Statens Vegvesen i Norge har uttryckt en önskan att motorcyklar utrustas med gula strålkastare för att enklare kunna skilja mc från bil och ser gärna att detta görs på samnordisk nivå. I båda dessa rapporter påtalas önskemålet att motorcyklar skall ha en annan konfiguration av ljuset för att kunna skiljas ut från andra fordon. – Vår slipade och falsade kant bidrar till att väsentligt förbättra motorcykelns synbarhet, inte bara framifrån utan även från sidan. Förresten har det inte i någon av rapporterna framkommit det vi noterat beträffande spridningsvinklarna för mc-strålkastare. Vi menar det förhållande att med gällande spridningsvinklar framträder den mindre vinkeln (vilken skall vara riktad uppåt) i vissa situationer i kurvor eller när mc:n annars läggs ner, fortsätter Janne. 36 BUMSEN 2 – 2015 ryggen kommer vi i vår att lämna in en dispensansökan till Transportstyrelsen för vår gula plastskiva. Hur kom det sig att ni började jobba med glaset, frågar Bumsen. – När vi hade årsträff och årsmöte i Gullvik utanför Örnsköldsvik 2009 uttalade klubben stort frågan om höjd säkerhet och förbättrad synbarhet för motorcyklar efter en tragisk mc-olycka med en klubbmedlem inblandad tidigare under sommaren. En säkerhetsgrupp där jag och Olle Ahlsén ingick inrättades och de fick bl. a. till uppgift att ta fram och utveckla en väst för ökad synbarhet. Västen såg dagens ljus 2011. Klubben ansåg sig då inte ha råd att driva ett dylikt projekt med allt vad det kunde innebära i form av ekonomiskt risktagande med bl. a. lagerhållning, varför vi erbjöd att bilda ett bolag, MC Safe, som skulle ta ansvar för att beställa och lagerhålla västarna. Till dags dato har vi sålt närmare 1 000 västar. Västarna är konstruerade helt och hållet efter vår kravspecifikation, fortsätter Janne energiskt sin berättelse. – I samband med detta utvecklingsarbete fick jag syn på en brittisk mc med gul plastskiva framför strålkastaren och såg att den syntes mycket bättre i trafikmiljön. Tanken var först att klubben skulle ta även denna boll men då det var olagligt att köra med en plastskiva framför strålkastaren ville inte styrelsen engagera sig i projektet. Vi har i alla sammanhang och i synnerhet vid våra kontakter med försäkringsbolag och myndigheter lyft fram klubbens arbete med trafiksäkerhet, poängterar han. Ni har även andra intressanta produkter i lager eller hur? – Ja, en riktig storsäljare är viltskrämman som rätt monterad och använd kan skrämma bort de flesta viltdjur från vägen förutsatt att du kör i hastigheter överstigande 60 km/h och att du monterat den rätt. Att den skrämmer vilt har jag upplevt själv mer än en gång, fortsätter Janne. Har du någonsin funderat på att lägga ned ditt engagemang i trafiksäkerhetsfrågor? – Inte direkt då vi fått så stor respons från många medlemmar i klubben vilka stöttat oss på olika vis men även bidragit med idéer i utvecklingsarbetet och även praktiskt som testförare. Vi har hela tiden känt att vi varit rätt ute men kampen avseende dispens för glaset hos Transportstyrelsen var i jobbigaste laget och föranledde mig att uttrycka mig så drastiskt som ”hellre laglös än livlös”. Trots att 200 redan använder vårt gula glas har vi aldrig haft problem med lagens väktare, tvärt om har åtskilliga poliser stoppat oss och undrat vad vi har för ljus som syns så bra. Slutligen Janne, vad är det som driver dig i detta jobb? – Företaget kommer förmodligen aldrig bidra till att vi blir förmögna men vår förhoppning är att våra produkter bidrar till att rädda liv. På så vis har vi förhoppningsvis bidragit till att så många som möjligt av våra kompisar ute på vägarna också kommer hem helskinnade från sina mc-utflykter. Förutsättningen för oss som startade säkerhetsarbetet var att bilda ett företag och en juridisk person som hade kapacitet att ingå avtal samt beställa legoarbeten och produkter från leverantörer runt om i världen då klubben inte var beredd att ta det ansvaret. Detta var säkerligen också ett klokt beslut då risken ju varit att detta kunnat bli en gökunge som slukat mer och mer resurser från klubbkassan. Dessutom är det ju så att många motorcyklister tycker det är kontroversiellt att använda gul väst, avslutar Janne pratstunden. Hagen Hopp ML 2650962 Strax innan denna Bumsen gick till tryck kom nedanstående medelande från VTI: Härmed offentliggörs VTI rapport 8532015: “Syns jag bättre med en gul plexiglasskiva framför strålkastaren? Gå in och läs den! Bumsen 2-15XX.indd 36 2015-04-12 23.40