Bumsen 1
däcket, en typisk pyspunka. Vi stannar igen på nä
rmaste däckverkstad (finns det också hur många som helst av) där de omgående tar hand om däcket. Vi passar på att inta en sen lunch och gör sedan ett nytt försök att komma från denna stad. Förseningen medför att vi Vi förlorade litet tid men det var en trevlig väg över en biflod. måste lägga om dagens planerade tur, vi plockar bort en avstickare norrut på c:a 15 mil. Vi försöker ändå hitta mindre vägar parallellt med den stora spikraka och åkmässigt tråkiga ”motorvägen” utan större framgång. Det blir till att hålla sig på riksväg 6 där vi kan blåsa på i 80 km/h genom ett platt landskap med risfält så långt ögat når. Vi kommer fram till Sisophon klockan fem efter en dagsetapp på 16 mil. Middagen, en hel krabba för 8 dollar, intas på hotellets takterrass. Efter en liten kvällspromenad i säng vid 21-tiden, inga större problem att somna. Sisophon – Pursat På rull strax efter klockan sju, hann bara köra 10 min sen åkte Göran omkull. Det var en litet våt och slirig övergång från gammal till ny vägbana i anslutning till ett vägarbete. Sned fotpinne och en trasig backspegel på mc:n samt en liten sträckning i Görans ben. Genast kommer det fram en vägarbetare med en stor e omgående hand om däckreparationen. slägga för att knacka tillbaks den sneda fotpinnen. Framför oss hade vi c:a en mil vägarbete, därefter åter raka fina vägar. Vi börjar känna igen mönstret: en mil kanonfin nylagd asfaltsväg, sedan en mil gropig och dammig grusväg. Vi hittar snabbt en mopedverkstad för att köpa nytt glas till den trasiga backspegeln. Det visar sig att han bara vill byta båda backspeglarna, Göran tvekar först, efter att ha frågat vad bytet av båda skulle kosta, tre dollar, så var det ingen diskussion längre! Vi kom fram till Pursat redan klockan två. Dagen före försökte vi hitta lämpliga hotell på nätet, i denna stad blev det få träffar, väl på plats hittade vi värsta lyxhotellet. Stort, nyöppnat med pool och allt. Pursat Vi bestämmer oss för att stanna två nätter på detta bekväma lyxhotell. Så vi gör en dagsutflykt med lätt packning. Vi kör väg 146 västerut mot bergskedjan Cardamom Mountains, trevliga grusvägar med många små mycket skraltiga broar. Mitt ute på landet ”in the middle of nowhere” stöter vi på ett större lager skrotbilar, förmodligen fanns där ett och annat ”klipp” att göra för den händige, vi rullar vidare och möter nybadade vattenbufflar. Glest befolkat men ändå finns det möjlighet att stanna till och få något att dricka. Naturligtvis var det ytterst viktigt att hålla vätskebalansen, aldrig ett problem för i varje by så håller vart tredje hem med en orange box som fylls på med stora isblock, i den finns vatten, läsk och energidrycker att köpa för en spottstyver. Ett alternativ till läsk var kylt kokosvatten serverat i dess naturliga förpackning med sugrör. När vi kom tillbaks till hotellet och möttes av glada skratt från hotellpersonalen, en titt i spegeln visar att vi var helt ingrodda med rött damm efter grusvägarna. Några högre höjder kom vi inte upp till, GPS:en visade 250 m som maxhöjd. Pursat – Phnom Peng Sista mc-dagen lämnar vi Pursat och kör tillbaks till Phnom Penh men inte raka vägen. Åker in på väg 53 i Kampong Chhnang. Det visar sig att i GPS:ens karta finns ett ”glapp” vid övergången till väg 132. Detta gör att GPS:en vill få oss att vända om hela tiden. På väg 132 pågick vägarbete i flera mil, mindre trevlig körning. Vi tankar cyklarna innan vi kom fram till Phnom Penh. Pumparna är i form av oljefat som stod på hjul. De kunde vid behov lätt rullas fram till kunderna. I de riktigt små byarna säljs bensinen i ”lösvikt” i PET-flaskor! Väl framme i huvudstaden skall vi lämna tillbaks cyklarna. På vägen dit gör vi en förbjuden U-sväng vid en korsning (tillsammans med andra trafikanter). Ett par poliser har observerat oss och vi utlänningar blir stoppade. De ber oss om körkorten, de vet förmodligen inte riktigt hur dessa skall tolkas, istället visar vi papperen på mc-hyran och får efter en bister min böta 5 dollar var. Vid återlämnandet av cyklarna får vi även tillbaks våra pantsatta pass! Göran letar efter en kemtvätt för att få sina mc-kläder tvättade, det första stället vägrar ta emot dem: de är för smutsiga! På nästa ställe går det bra, kostnad 1,5 dollar! Därmed var mc-åkandet över. Resterande dagar före flyget hem tar vi bussen till kusten för att bada och slappa, Sihanokville blev en liten besvikelse. Visserligen var det varmt och skönt i havet, dock väldigt smutsigt och nedgånget vid stranden. Vi tog en utflykt med båt ut till någon av alla öar, dessa var rena motsatsen, det kändes som att komma till paradiset (bild 16-1353): rena strandstränder, kristallklart blågrönt vatten, bungalows och få turister. Korta fakta: Total körsträcka: 138 mil fördelat på nio kördagar. Snittshastighet per dag: mellan 30 – 60 km/h beroende på terräng. Några snittpriser: Mc-hyra: 15 $ per dag. Dubbelrum på hotell: 15-20 $ Frukostlunch: 3-4 $ Middag: 5-6 $ BUMSEN 5 – 2013 47 BUMSEN 2 – 2015 Bumsen 2-15XX.indd 47 2015-04-12 23.41