Piraja 1
ALI TABRIZI AFFÄRSUTVECKLARE PÅ COOMPANION På Kun
skap & Framtid kommer Ali att prata om sådant som; framtidsspaning, inkludering och social hållbarhet – utmaningar och möjligheter. Vilka utmaningar och möjligheter fi nns i framtiden och hur påverkar den snabba utvecklingen dig som individ? Ali Tabrizi som är en eldsjäl från Biskopsgården i föreningen Västra Hisingen Basket och affärsutvecklare på Coompanion, berättar om sin livsresa. — Ja vägen har inte alltid varit upplyst eller spikrak kan jag berätta. Som nysvensk var jag totalt utan nätverk och med många utmaningar längs vägen är väl jag ett bevis på att man kan utvecklas bara genom att vara envis och inte ge upp. DET VIKTIGASTE TYCKER JAG är att ha ett inspirerande syfte och en tydlig och sund värdegrund. Har man bara en fungerande kompass så kan man klura ut resten längs vägen. Att spela basket blev för mig en meningsfull fritid som sen också hjälpte mig in på arbetsmarknaden. HÄR ÄR ALIS RÅD TILL ALLA UNGA SOM SKA VÄLJA SIN EGEN ”KUNSKAP & FRAMTID” • Testa många olika saker, det du pluggat till är inte alltid det du kommer ha som yrke. Det är först efter examen som den riktiga kunskapsresan börjar. • Ge aldrig upp - lyssna inte på de som är negativa • Träna på att kämpa - träna ihärdigt på att inte ge upp • Se till att ha roligt under tiden • Kom ihåg - ingen annan kommer göra det åt dig Hej Manpower! Vad gör ni på Kunskap & Framtidsmässan? Vi kommer vara ett gäng konsultchefer från Manpower som står på vägledningstorget och vi vill inget hellre än att prata jobb med dig som besöker mässan. Vill du ha tips och vägledning kring CV och intervjuteknik? Kom också om du är nyfiken på att veta mer kring vilka lediga jobb du kan söka hos oss på plats! Manpower jobbar med många olika välkända företag och erbjuder därför jobb inom allt från kundservice och administration till jobb inom lager och industri. Där hittar man både heltid och deltidsjobb. Det finns helt enkelt något för alla. Så kom bort till vår monter (Vägledningstorget), käka popcorn och prata jobb. THOMAS GJÖRDE GLOBAL BRAND MANAGER PÅ VOLVO GROUP Vad innebär rollen som Brand Manager? Att arbeta med varumärkesfrågor handlar om allt mellan långsiktiga strategier till minsta detalj i färg, form och uttryck. Uppdraget är att skapa efterlevnad i företagets kärnvärden och profil, i alla interaktioner med bland annat kunder, leverantörer och media. Minst lika viktigt är att bygga intern stolthet och efterlevnad, då en kund inte kan älska ditt varumärke om inte de anställda hyser samma känslor. Hur hamnade du på Volvo? Vägen in på Volvo Group gick via ett sommarjobb i samband med universitetsstudier. Därefter erbjöds en tillfällig anställning som sedan blev mer permanenta. Hur är det att jobba med ett sådant stort varumärke? Volvo är som Liseberg – det finns massa karuseller att prova. Det går att arbeta med en oerhörd bredd av frågeställningar och om du vill har du möjligheten att testa på många olika roller. Ett globalt företag ger även möjlighet att utforska världen och träffa intressanta människor. Många av dessa blir sannolikt inte bara kollegor utan också vänner för livet. 22 NR 3- 2018