Kollega Just nu
Kollega Aktuellt
Kollega Lön & villkor
TÅGKAOS FÅR PENDLARE ATT BYTA JOBB Extremt tågstr
ul och insikter från pandemin fick Olivier Michel att efter 25 år som pendlare byta jobb. Nu höjs röster för att tillåta pendling på arbetstid. text JOHANNA ROVIRA foto STAFFAN CLAESSON N är coronarestriktionerna försvann blev det en brutal återgång till arbetslivet för alla pendlare som haft möjlighet att jobba hemifrån under pandemin. Inte nog med att de fått smaka på friheten att kunna jobba effektivt utan stress att hinna med tåg och oro för inställda avgångar – under pandemin har det kommit nya tågaktörer på pendlingssträckor, till exempel på Sveriges mest trafikerade tågsträcka, den mellan Uppsala och Stockholm. Tågkaos är ett ord som frekvent används i Facebookgruppen Uppsalapendlarna och som sammanfattar reaktionerna hos medlemmarna sedan tågbolaget Mälardalstrafik tog över en del av trafiken på sträckan i december i fjol. För it-arkitekten Olivier Michel blev kaoset droppen som fick honom att lämna en arbetsplats han varit på i 16 år. – Jag pendlade fem dagar i veckan före pandemin. Men nu är det mycket mer kaos, med inställda och försenade tåg och olika prissättningar för olika tågbolag, så när ett företag i Uppsala erbjöd mig jobb var det inte mycket att fundera på, även om jag älskade mitt förra jobb, säger Olivier Michel. Inställda och försenade tåg var Olivier Michel som luttrad pendlare förvisso van vid sedan tidigare, i synnerhet när kylan kommer som en överraskning varje vinter. Men problemen på sträckan har eskalerat – brist på personal uppges vara den främsta orsaken. Under pandemin upptäckte Olivier Michel att det gick alldeles utmärkt att jobba hemifrån. – Jag insåg att ett liv där man slipper lägga två, tre timmar per dag på resa är möjligt. Att jobba hemifrån är praktiskt, men jag saknade det sociala under pandemin och vill träffa folk på jobbet, så jag tvekade inte att byta jobb för ökad livskvalitet och bättre balans i livet. Olivier Michel är långt ifrån den enda i gruppen Uppsalapendlarna som hoppat av tåget. Kontrasten mellan att inte pendla alls under pandemin och återvända till tågkaos blev stor för många. Men pandemin har även fått chefer att inse att arbete inte nödvändigtvis behöver utföras på arbetsplatsen under kontorstid. Allt fler tågpendlare kan tack vare Gunilla Krieg är central ombudsman på Unionen och själv tågpendlare: – Vi hade redan före pandemin omfattande pendling på arbetstid. Många medlemmar har bytt övertid mot extra semester och frihet i arbetstidens förläggning, vilket innebär att man kan räkna det jobb man gör ombord som arbetstid, säger hon. – Nu efter pandemin borde det finnas ännu större möjlighet för fler att få pendla på arbetstid, när många chefer bör ha insett att resultatet är viktigare än hur mycket tid man tillbringar i företagets lokaler. →LÄS MER PÅ KOLLEGA.SE Arbetspendling kan påverka din hälsa. AVTALA OM RESTID SOM JOBBTID 1. Förhandla redan under anställningsintervjun om att få räkna in det jobb som utförs under pendling som arbetstid och/eller distansarbeta några dagar i veckan. 2. Det årliga lönesamtalet är ett annat tillfälle att lyfta frågan. 3. Säger din chef nej, be om en motivation. Samma principer borde gälla för jobb på tåg som jobb hemifrån. 4. It-säkerhet kan vara ett argument mot att jobba under resa. Publika nätverk är inte säkra. Använd i stället mobiluppkoppling, som är svårare att hacka, med VPN för att kryptera trafiken. Det finns även sekretessfilter som gör att medresenärerna inte kan snegla på din skärm. 5. Kommer du och din chef överens så se till att ha det skriftligt i händelse av en ny chef, omorganisation etcetera. bättre teknik jobba under resan till och från arbetet, vilket ska räknas in i arbetstiden. KOLLEGA 4_2022 11
Kollega Bransch
Kollega Arbetsrätt
Kollega Dokument: Ukraina
Kollega Ett stort lidande i det tysta
Kollega Olycksfall i arbetet
Kollega Karriär
Kollega Fri tid
Kollega Yrket i bild
Kollega Smart start
Kollega Smart ekonomi
Kollega Smart hälsa
Kollega Om Unionen
Kollega Korsord