Kollega Just nu
Kollega Aktuellt
Kollega Lön & villkor
Kollega Bransch
Kollega Arbetsrätt
Kollega Dokument: Ukraina
Kollega Ett stort lidande i det tysta
Kollega Olycksfall i arbetet
Kollega Karriär
Universitetsläraren Hans Björkman vill se fler lä
rare inom högskolan som har ett ben i yrkeslivet. tidigare kritiserat högskolan för att vara föråldrad. Några som redan tänker nytt är Centrum för tjänsteforskning, CTF, vid Karlstads universitet. De har utvecklat skräddarsydda kurser på avancerad nivå för att matcha yrkesverksamma. – Vi utvecklar 20 kurser på masternivå, varav sju redan är igång, säger Hans Björkman, forskare, lärare vid CTF och egenföretagare. Populära ämnen är digital omställning, servicedesign och tjänstefiering. Kurserna är korta, 5 högskolepoäng, och pågår 9–12 veckor i låg studietakt på distans. Projektledare och lektor Carolina Camén arbetar med att utveckla kurserna tillsammans med kollegor och företag och marknadsför dem till en äldre målgrupp ”som inte hänger på antagning.se eller högskolemässor”. Kurserna finansieras delvis av programmet Expertkompetens som KK-stiftelsen, som finansierar utbildning på avancerad nivå i samverkan med näringslivet, driver vid flera svenska lärosäten. Innan utbildningarna startade genomförde lärarna kompetenskartläggningar för att se vilket utbud det fanns behov av. – Vi har också kollat av löpande vilka önskemål de yrkesverksamma har för att få ihop studierna med yrkesliv och familjeliv, säger Carolina Camén. Till exempel hålls föreläsningarna oftast klockan 14–16. – Alltså efter arbetsdagens viktigaste möten, men före hämtningen av barn, säger Carolina Camén. Att undervisa studenter som har yrkeserfarenhet kräver ändrade arbetssätt och pedagogik, upplever lärarna. – Vi relaterar kursuppgifter till deltagarnas egna verksamheter och jobbar mer case-baserat eftersom det finns mer erfarenhet än hos yngre studenter. Vi kallar dem inte studenter, utan kursdeltagare, säger Carolina Camén. Det finns ett nyttotänk hos deltagarna, vilket också ställer nya krav på pedagogiken. Hans Björkman tror att det behövs fler högskolelärare med ett ben kvar i arbetslivet. »I DAG MÅSTE MAN KLICKA RUNT PÅ 38 OLIKA WEBBSIDOR OCH LETA KURSER« 30 KOLLEGA 4_2022 – Vi har en annan bild av vilken typ av utbildning vi ska ge. Vi tänker att folk ska träna sig, snarare än att konsumera en föreläsning. Många vill fortsätta läsa fler korta kurser här. Med tiden kan de kanske fogas ihop till en hel masterexamen. – Om intresset finns är det relativt enkelt för oss att skapa en metodkurs och en examensarbeteskurs, vilket krävs för en master. Men intresset har hittills framför allt legat på att gå kortare kurser, säger Pernille K Andersson, lektor och verksam vid CTF. Sedan 2021 ska alla högskolor arbeta med livslångt lärande. Kollegas rundringning till sex högre lärosäten visar att det pratas mycket om frågan, men att lite gjorts än för att nå fler äldre studenter. Enligt Pär Weihed, prorektor vid Luleå tekniska universitet, kan andelen studerande från yrkeslivet öka från två procent till tjugo i framtiden. – Det är en utmaning för högskolesektorn utan tvekan och vi måste tänka om, säger han. Han och många andra vill modulisera mera – det vill säga skapa fler korta moment av längre kurser. Lärosätena ser samtidigt en risk för att studentgrupper konkurrerar ut varandra om de inte får pengar för att utveckla nya kurser och platser. Alla de lärosäten som
Kollega Fri tid
Kollega Yrket i bild
Kollega Smart start
Kollega Smart ekonomi
Kollega Smart hälsa
Kollega Om Unionen
Kollega Korsord