GLAS 1
GLASPRISET NOMINERINGAR BRF DJURGÅRDSVYN STOCKHOL
M PROJEKTBESKRIVNING Byggherre: Riksbyggen (totalentreprenad JM Entreprenad) Arkitekt: Sandellsandberg Arkitekter Glasentreprenör: JM Entreprenad + Lindner Group m fl Glasleverantör: STO (glasmosaik) + Lindner Group Byggsystem: Glasmosaiken monterades av K360 SIGNERAT SANDELL Aldrig design för designens skull. Men aldrig heller anspråkslöst. Alltid vackert. Alltid varaktigt. Th omas Sandell har blivit världsberömd och prisbelönt, både som arkitekt och formgivare, för sin förmåga att förena estetik och funktion. Det är lika tydligt i hans arbete med Gåshaga Brygga och Stockholmsbörsen som i förvaringsserien Snö för Asplund. Själv har han svårt att sätta fi ngret på sitt eget uttryck, men tror det bottnar i ett nordiskt anslag – där natur och hantverk alltid är närvarande. Och i en omhändertagande humor. – Modedesignern Paul Smith är ett bra exempel på det. Han gör väldigt klassiska plagg, men lägger till något modernt. Jag har någon slags idé om att det är ungefär så jag vill göra mina hus. En klassisk tidlöshet, men ändå förankrad i nuet, säger Th omas Sandell. Th omas Sandell är chefsarkitekt på Sandellsandberg, som han startade till sammans med Ulf Sandberg och Joakim Uebel 1995. Företaget presenterar sig inte som ett renodlat arkitektkontor – istället arbetar man gränsöverskridande med arkitektur, stadsutveckling, inredning och produktdesign. Bredden är helt i linje med Th omas Sandells egen fi losofi – få rör sig lika naturligt och framgångsrikt mellan det storskaliga, visionära och de små, enskilda detaljerna. – Jag har alltid sympatiserat med Alvar Aaltos sätt att arbeta med helheten. I hans arkitektur är människan och naturen i centrum – från det stora perspektivet till det småskaliga. Känslan i ett dörrhandtag eller formen på en knopp är lika viktig som hela husets siluett. Förhållningssättet genomsyrar arbetet med Djurgårdsvyn. Sandellsandberg har skapat en helhet där inget har lämnats åt slumpen. Funktion och kvalitet har stakat ut vägen. – Jag upplever att form och design ofta kommer som en bonus, för att jag vill göra något som är vackert. Men jag lockas lika mycket av tanken att huset aldrig ska behöva rivas. I Norra Djurgårdsstaden ligger BRF Djurgårdsvyn, ett miljöklassat hus uppfört av Riksbyggen med en levande och karakteristisk fasad av glasmosaik som återspeglar Norra Djurgårdens grönska. Bakom både husets insida och utsida står stjärnarkitekten Thomas Sandell, vars filosofi om tidlös kvalitet genomsyrar alla aspekter av projektet. Naturmaterialen av glas, sten, ask och alm må kosta lite mer initialt, men de blir heller inte omoderna, slits vackert och kan behandlas och renoveras vilket gör huset hållbart även på lång sikt. Förutom den ambitiösa yttre gestaltningen har arkitekten även tagit fram specialritad inredning till projektet, och även här har glas framträdande roll. Till var och en av de 49 lägenheterna ingår nämligen en vacker designlampa över matbordet i köket, en framtida klassiker ritad av Thomas Sandell för just Djurgårdsvyn. Lampan, som är tillverkad av Småländska Zero, har mjölkvitt glas som vackert sprider ljuset i rummet. Beskrivning av glaslösningen och dess funktioner: Målet har varit att skapa en levande fasad med djup i flera nivåer, där den kraftfulla silhuetten kombineras med ett transparent uttryck. Den ljusgröna glasmosaiken om 75 x 25mm från Delta Elements som är byggnadens signum, har levererats av STO och monterats av K360. Glaset ger ett vackert turkosskimrande ljusspel som skiftar i färg och karaktär under dagen när den reflekterar den kringliggande miljön. I Djurgårdsvyn har alla lägenheter en terrass, en balkong eller ett uterum, många har även ett mellansteg i form av ett orangeri. 29 Foto: Riksbyggen De generösa balkongerna och terrasserna med räcke av glas har installerats av Lindner Group vilka även ansvarat för orangerierna, som med sin inramning av glasskärmar förlänger säsongerna och bidrar till att sudda ut gränsen mellan inne och ute. Sammantaget förstärks byggnadens föränderliga uttryck av balkongräcken och glaspartier genom att dels reflektera ljus och skapa mer privata rum, och samtidigt släppa in ljus och ge fri sikt från de generösa fönster- och dörrpartierna. Motivering till varför projektet bör vinna: Thomas Sandell, som bland annat arbetat med Rejmyre, Leucos och Zero för att skapa högkvalitativa alster i glas, har en stor kärlek till att arbeta med naturmaterial i allmänhet och glas i synnerhet. I nära samarbete med en ambitiös beställare i form av Riksbyggen, och många kompetenta leverantörer har de tillsammans skapat ett helt hus där just glaset som material är centralt för både funktion och gestaltning. Sandells signum är att arbeta gränsöverskridande med arkitektur, inredning och produktdesign. I arbetet med Djurgårdsvyn har han verkligen fått röra sig mellan det storskaliga, visionära, och de små detaljerna för att skapa en genomarbetad helhet. Tidigt fick uppdraget arbetsnamnet Glashuset, vilket levt kvar och förverkligats genom de markerade balkongerna och glasade uterummen, den skimrande glasmosaikfasaden, de sällsynt generösa fönsterpartierna och till sist den lilla juvelen i form av den specialtillverkade lampan som pryder varje matplats och trapphus. Glaspriset GLAS 1.2022 95