Piraja 1
KAMPANJ FÖR DEN FRIA VILJAN SEX ÄR ALLTID FRIVILL
IGT, annars är det ett brott. Det är huvudbudskapet i en kampanj från Brottsoffermyndigheten för att öka kunskapen om den nya sexualbrottslagstiftningen. Kampanjen sprids i första hand digitalt och riktar sig till unga i åldern 18–25 år. Sedan den 1 juli 2018 har Sverige en ny sexualbrottslagstiftning som bygger på frivillighet. – Den nya lagstiftningen vänder på perspektiven och gör det tydligt att den person som vill ha sex måste vara säker på att andra verkligen vill, säger Annika Öster, generaldirektör vid Brottsoffermyndigheten och som även medverkat i utredningen om den nya lagstiftningen. BROTTSOFFERMYNDIGHETEN har fått i uppdrag av regeringen att öka kunskapen om den nya lagstiftningen. I ett första steg genomförs en kampanj riktad till unga i åldern 18–25 år. Kampanjen går ut på att sprida information om Brottsoffermyndighetens nya webbplats frivilligtsex.se. På webbplatsen kan unga bland annat lära sig mer om den nya lagstiftningen, vad som är okej och inte och var det går att få stöd och hjälp. Oskar Linnros TRE KÄNDA PERSONER är med och sprider budskapet om att sex ska vara frivilligt. Det är skådespelaren Ellen Bergström, musikern Oskar Linnros och e-sportaren Emil ”HeatoN” Christensen. Ellen Bergström – Att sex är frivilligt är ju egentligen en självklarhet, men tyvärr ser inte verkligheten ut så. Det vill jag vara med och ändra på, säger Emil Christensen. Kampanjen pågår mellan vecka 45–50 och kommer att spridas i flera olika digitala kanaler som unga personer använder. Den kommer också att finnas på tåg, i tunnelbana, köpcentrum, radio och i poddar. Dessutom ska Brottsoffermyndigheten medverka på SACO Studentmässan i Älvsjö och på Dreamhack i Jönköping, världens största digitala festival. Båda arrangemangen har över 20 000 besökare. – Vi vill vara där målgruppen finns och därför är kampanjen framförallt digital. För att få chansen att träffa och prata med unga personer om lagstiftningen medverkar vi också på två stora arrangemang, säger Monica Forsman, projektledare för kampanjen. Emil ”HeatoN” Christensen 38 NR 4- 2018