Piraja 1
N är vi pratar med Wilma och Emil är det över tel
efon och de båda befinner sig på olika ställen. Emil i Göteborg hos en kompis och Wilma är med familjen på sommarstället på Västkusten. Det var du Wilma som var den tidiga att börja med Youtube, faktiskt en av de första i Sverige. Minns du ditt allra första klipp? Wilma berättar och skrattar. — Jag var ju faktiskt bara 12 år, och kommer precis ihåg när det var och hur jag gjorde. Och det finns kvar någonstans sparat vet jag. Det var en video för smink och makeup har alltid intresserat mig. Wilma startade sedan - Wilmas Beauty, en egen kanal och när den nådde 200 000 prenumeranter bestämde sig syskonen för att starta en andra kanal, en gemensam. Lite osäkra var de på hur det skulle tas emot, men de hade inte alls behövt oroa sig. – Vi fick 40 000 prenumeranter på fyrtioåtta timmar, vilket var helt sjukt! Men allt har gått stegvis. Vi har växt, inte supersnabbt men väldigt stabilt hela tiden. Men hur gick det till när ni på allvar satte igång med Wilma & Emil och hur kom ni på att göra den ihop? Wilma berättar att Emil även han hade en kanal som handlade om longboarding, så han visste ju vad det handlade om litegrann, skrattar Wilma. — Och eftersom Emil är äldre än mig, fyra år faktiskt och gick på gymnasiet så det blev det ganska naturligt att han hjälpte mig med mail och annat en del när jag fick fler och fler följare med min egna kanal Wilmas Beauty Sen blev det så att han var med i några av mina klipp, mest som en rolig grej när jag inte riktigt visste vad jag skulle göra. Det blev superuppskattat, många hörde av sig och tyckte det var bra och roligt när vi var båda med. Det märks att de är syskon och det blir tydligt att de tänker i samma banor. —Så efter ungefär ett år när vi förstod att vi funkade så bra ihop bestämde vi att köra vidare på just det viset – vår kombo blev Wilma & Emil, säger de ihop. 50 NR 4- 2018 När insåg ni att ni faktiskt kunde leva på det här? —I början fattade jag inte att man kunde tjäna pengar på det, men när Emil blev med kom mer av businesstänket in. Det var fortfarande mest på lek, men när våra följare blev fler och fler fick vi kontakt med ett större nätverk, och det blev mer seriöst. De ville ha minst två videor per vecka och då började vi arbeta mer strukturerat. År 2014 bestämde vi oss för att gå all in vid sidan av plugget, satsa på Youtube och starta en liten e-handel. Vårt första mål var att vi den sommaren inte skulle behöva ta något sommarjobb, vi testade och sedan har det fortsatt, förklara Emil. Hur disciplinerad måste man vara för att få det att bli lönsamt? —Det krävs väldigt mycket disciplin för att du ska kunna leva på det. Förutom att konstant skapa content som alltid måste leverera krävs en del businesstänk för att du ska kunna leva på det som ett jobb. Man bör inte gå in i det för att tjäna pengar utan snarare för det är något man tycker är roligt och man verkligen tycker om. Visar det sedan sig bli uppskattat kommer den delen. Ω FOTO: VIKTOR TÄGT RING