Piraja 1
”Jag har alltid hickat - minst fem gånger per dag
” MED HJÄLP AV ATT engagera sina följare i processen i allt från produkt till förpackning skapade de Hickap en kollektion veganska borstar med högkvalitativt syntetiskt borsthår och cruelty free smink, men samtidigt väldigt prisvärda. Emil berättar att den första tiden hade de lagret hemma i garaget hos föräldrarna och där packade de tillsamman hela familjen och skickade allt själva, men nu då tiden inte finns har de köpt in tjänsterna. —Det vi är stolta över är att vi sparade ihop till vårt eget startkapital. Många kanske tar hjälp av företag som investerar eller så blir man lätt sponsrad i den här branschen. Men vi kände att vi ville själva ha den fulla kontrollen över allt från idé till produktion. Och namnet Hickap? ¬— Egentligen pinsamt för jag har ju en liten ovana kan man säga som jag inte rår på, jag har alltid hickat minst fem gånger per dag, fnissar Wilma Vi testade så mycket namn och så plötsligt hittade vi Hickap och det blev bara rätt. Hur mycket är era föräldrar involverade? — Vi är ju eller har blivit ett familjeföretag, berättar båda. Pappa har varit egenföretagare i många år och har väldigt mycket kunskap och 54 NR 4- 2018 vi har alltid kunnat bolla med honom och mamma är AD, grafisk formgivare så det blev ju lite naturligt då att hon varit med i själva formgivningen. Förebilder? — Isabella Löwengrip, för hon har skapat så mycket företag och är oerhört driven. Sen följer vi en amerikansk ”businessgubbe”, Gary Vaynerchuk, vi har fått mycket inspiration från hans böcker och föreläsningar om just sociala medier och entreprenörskap. Båda dessa är superproffs kring sociala medier och kan förmedla det som är viktigt att fokusera på. Hur firar ni julen? — Vi firar alltid hemma i Trollhättan med familjen, det är mycket mat och julgodis. Som tradition åker vi till farfar och andra släktingar på dagen och sen brukar vi ha kvällen själva hemma med mamma och pappa. Sponsringsarbetet, hur funkar det? —Vi får väldigt mycket förfrågningar och tackar nej till 9 av 10. När vi säger ja till något en produkt till exempel så hittar vi bra content som är sant och utifrån produkten som ska presenteras. Vi skulle faktiskt aldrig promota något som inte kändes rätt och vi har nog lyckats med att uppfattas som trovärdiga. Ω ”DET VI ÄR STOLTA ÖVER ÄR ATT VI SPARADE IHOP TILL VÅRT EGET STARTKAPITAL” FOTO: WILMA HOLMQVIST FOTO: VIKTOR TÄGT RING