Bumsen 1
Skräckläsning... för hastighetstalibaner Erfarenh
eterna från Australien är rena skräckläsningen för ”hastighetstalibaner” över hela världen. Fram till 2007 fanns inga fartgränser på de stora landsvägarna (”highways”) i det glest befolkade Northern Territory. Genom att hävda att fartgränser var nödvändiga för att spara liv införde regeringen en 130 km/h-gräns på de fyra stora landsvägarna Stuart, Arnhem, Victoria och Barkly. Övriga vägar � ck 110 km/h, i vissa fall ännu lägre. Resultatet: Antalet dödade på vägarna har ökat med 70 procent trots att tra� ken minskat under det senaste året. Under 2006, det sista ”fria året”, omkom 44 personer. Förra året var siffran 75 personer. –Vägarna är säkrare, bilarna är säkrare, läkarna är skickligare, allmänheten är medvetna om fartgränserna och straffen har aldrig varit hårdare. Dessa faktorer borde ha minskat antalet dödsolyckor, säger Harry Brelsford, grundare till motororganisationen RoadSense. Gruppen föreslår att regeringens ansträngningar riktas mot de 98 procent av olyckorna som sker i hastigheter vid eller under den rådande fartgränsen. –En viktig orsak till misslyckandet är den extrema fokus som � nns på farorna med att köra över farrtgränserna samtidigt som man glömmer alla andra riskfaktorer. Folk tycker att det räcker att de följer gränserna och blir ouppmärksamma, säger Brelsford. Känns det igen? Michael Åhman AutoMotor und Sport NY MEDLEM: Tino Monti, Vaxholm ML 2680909 – Johnny Möllberg, Åkersberga ML 2680947 Tino t.v. vid sin R 100 RS och Johnny med sin R 850 R i garaget på arbetsplatsen. och på fyra veckor har jag redan kört 350 mil och hunnit deltaga i en tisdagskörning i ABC-distriktet. Tino, du har väl lite längre mcerfarenhet? –Ja, jag började köra för 19 år sedan, på en Suzuki 125 och sedan har det rullat på oavbrutet med allt från Ducati till HD. Med Ducatin var jag för ett par år sedan inblandad i en mycket allvarlig olycka på Bogesundsvägen. Naturligtvis gjorde en För något halvår sedan införskaffade Tino en ny hoj, en vit Suzuki Hayabusa som han naturligtvis ansåg alldeles för fjollig i originalutförande varför den omedelbart modi� erades så att den nu lämnar manliga 200 hk på bakhjulet! –Hagen, kan du hjälpa mig? Det var Tino som bara en kort stund efter Hayabusa-köpet ropade på mig i jobbkorridoren. –Javisst, svarade jag, men vad gäller saken? –Jo, Hayabusan är ju häftig att köra men efter åtta mil är jag helt slut i kroppen. Nu skulle jag behöva en cykel som jag kan köra lite längre på. Vilken BMW ska jag ha?! Någon vecka senare hade han hittat en röd R 100 RS av 1982 års modell och bad mig följa med och titta på den. –Naturligtvis, svarade jag, men då måste du också gå med i BMW-klubben. Han tittade lite illmarigt på mig och några timmar senare var han ägare till en riktig motorcykel och bara någon vecka senare tog han en liten sväng på 350 mil till Sveriges norra delar! I augusti var det åter igen dags för konsultverksamhet på arbetsplatsen för då frågade Johnny mig om en R 850 R var något att ha. –Självklart, svarade jag, och så granskade vi en annons på nätet men efter en stund kom Johnny på att hojen var importerad från Polen och i kombination med många mil på mätaren gjorde att han passade. –Här, sa jag till honom och överlämnade Bumsen nr. 2/09. Där � nns en röd R 850 R men tidningen har några månader på nacken så den lär väl vara såld. Någon vecka senare hade han parkerat R 850 R utanför jobbet och medlemskapet i klubben kom nästan utan någon form av olaga hot från mig. Johnny körde hoj redan på 70-talet och hade bl.a. Honda men efter en händelse på Bogesundsvägen � ck han en kurva namngiven efter sig så därefter � ck det vara ett mc-uppehåll. Johnny, hur trivs du och hur har du använt din R 850 R? –Jätte� nt, en helt underbar hoj gubbe en vänstersväng framför mig och jag bröt och krossade det � esta av kroppens ben. Detta har dock inte hindrat Tino från att gasa vidare och BMW är ett utmärkt komplement till Hayabusan eller slutar det med att han preppar RS:en och säljer Hayabusa? BMW duger ju uppenbarligen till att köra mer än åtta mil åt gången. Johnny tillhör dock den lite lugnare kategorin motorcyklister. Hagen Hopp ML 2650962 Nyöppnad butik för äventyraren. Försäljning och montering av Touratechs sortiment, samt bla Maxxis, Continental och Michelin mcdäck. Reservdelar, oljor. GPSutrustning och tillbehör. Specialitet BMW. Logga in på vår hemsida och webbshop www.adventureshop.se Från den 2/5 2009 kan du även besöka vår butik och verkstad i Gnesta. Se vägbeskrivning på hemsidan. Brink 646 92 GNESTA 070 567 88 03 info@adventureshop.se Telefontider och öppertider, se hemsidan BUMSEN 4 – 2009 13