Näringsliv 1
18 NÄRINGSLIV SJUHÄRAD Vecka 45 - 2019 Efter succ
én i Borås – nu drömmer Favo om att lyckas internationellt I Borås har Favo blivit en fullträff. Nu tar företaget sikte på övriga Sverige – och drömmer internationellt. – Hemkörning av mat är ett av världens hetaste affärssegment, säger delägaren Oscar Johansson. BORÅS Det var hösten 2017 som Favo drog igång sin verksamhet och de små färgglada elbilarna började rulla på Borås gator. Två år senare är restaurangen populär. – Vi var lite oroliga i början för om folk skulle ladda ner och förstå appen. Men den har tagits emot bra, säger Oscar Johansson, som grundade företaget tillsammans med Filip Nilsson. FRAMGÅNG FÖR APPEN Det finns ungefär 46 000 invånare inom det området som Favo kör ut mat i Borås. – Nästan 70 procent har vår applikation. Vi har haft över 30 000 nedladdningar. Så det har varit en härlig tillväxt. Hemkörning av mat är Oscar Johansson och Filip Nilsson grundande Favo. FOTO: PREES något som växer. Fler restauranger erbjuder det och det lockar många. – Man har mindre tid i dag, men vill fortfarande äta en bra måltid. Det är enkelt och bekvämt att få hem maten istället för att gå ner till thai-restaurangen eller pizzerian. Det kan vara skönt ibland att spara den tiden och få det till samma peng. I dag har företaget 50 till 55 stycken anställda och man bygger ett huvudkontor i Stockholm. Hade ni kunnat se det här framför er för två år sen? – Nej, men vi hade väldigt stora visioner när vi startade och träffade rätt. Vi utvecklade en egen applikation, en egen logistiklösning som har fungerat väldigt bra praktiskt, hade en god tajming och en del tur. Sen vill vi alltid leverera snabbare och stå för bättre mat. STÖRSTA UTMANINGEN Johansson menar att logistiken har varit och är den största utmaningen. – Om du beställer klockan tolv – då ska maten ha blivit tillagad, packad, utkörd med en bil, hållits varm och blivit serverad tjugo över tolv. Logistik är svårt, men det är extremt kul när det funkar. Och vi jobbar varje dag på att bli mer effektiva och kvalitetssäkra. Att laga mat från grunden är inte heller lätt. – I en så här stor produktion är det svårare än fast food-kedjan som kör halvfabrikat. Det är en utmaning att hålla råvarorna perfekt färska varje dag. Men vi vill alltid hålla hårt i att laga mat från grunden, vi tror starkt på det. STORA DRÖMMAR Under två år har en bit över 300 000 måltider beställts. Nu satsar företaget utanför Borås. Planen är att växa med tre enheter i år och först ut är Östermalm och Hägersten i Stockholm. – Vi vill testa en central enhet i en storstad och en närförort till en storstad, och se om det funkar. Vårt koncept gör sig väldigt bra i städer där det är mycket invånare på liten yta. Det har visat sig funka i Borås, vilket gör att vi kan komma till fler mindre städer som Jönköping, Västerås, Örebro… Vårt mål är att ha 30-35 enheter öppna i slutet av 2021. Den stora målsättningen är att gå internationellt. – Vi kommer prioritera Sverige hårt de första ett och ett halvt åren. Sen när vi har öppnat 30-40 enheter kommer vi behöva titta internationellt. Det är där branschen är störst i dag. ADAM ÅSTRAND ... vi hade väldigt stora visioner när vi startade och träffade rätt. Vi utvecklade en egen applikation, en egen logistiklösning som har fungerat väldigt bra praktiskt, hade en god tajming och en del tur.