GLAS 1
IVL Svenska Miljöinstitutet har skrivit en rappor
t med syfte att stärka möjligheterna till mer cirkulära flöden av glasprodukter i bygg- och fastighetssektorn. Fokus är främst på glasmästerier och glas- och metallentreprenörers specifika förutsättningar för att uppnå mer cirkulära flöden i bygg- och fastighetssektorn. Nr B2450 September 2022 Cirkulära materialflöden i glasbranschen Glasmästeriers samt glas- och metallentreprenörers specifika förutsättningar för cirkulära flöden i bygg- och fastighetssektorn Sandra Moberg, Martina Wennesjö, Carina Loh Lindholm, Johanna Andersson, Jeanette Green I samarbete med: Glasbranschföreningen Cirkulära materialflöden i glasbranschen Glasdagen 2022:s moderator Niklas Källner i samspråk med Sandra Moberg och Carina Loh Lindholm från IVL Svenska Miljöinstitutet. Text: Sandra Moberg och Carina Loh Lindholm Foto: Sören Håkanlind — Vi har utarbetat förslag på åtgärder och aktiviteter till en handlingsplan för hur en mer cirkulär materialhantering skulle kunna möjliggöras. Dessa åtgärder och aktiviteter baserar vi på ett antal förutsättningar vi identifierat för glasbranschen som man måste ta hänsyn till vid en cirkulär omställning, samt vilka behov vi ser att det kommer att finnas för att få igång denna, säger Sandra Moberg som är en av författarna till rapporten. Blir förslagen realitet visar beräkningarna att vi kan minska klimatutsläppen med cirka 120 000 ton koldioxidekvivalenter (CO2 e) och 50 000 ton minskade avfallsmängder vid återbruk av glasprodukter i fasad som frigörs från rivning, renovering och ombyggnad varje år i Sverige. Det motsvarar ungefär 40 procent av byggandets årliga klimatpåverkan från fönster, dörrar och byggnadsglas. Förutsättningar för en cirkulär omställning i glasbranschen Till viss del finns redan etablerade cirkulära tjänster idag, såsom reparation och renovering av befintliga glasprodukter där delar av produkten byts ut. Detta görs främst baserat på ekonomiska incitaCirkulära materialflöden i glasbranschen ment. Cirkularitet som helhetskoncept är inte en framstående del av affärsmodellerna i nuläget. Kunderna/beställarna har avgörande inflytande på glasmästeriers och glas- och metallentreprenörers affärsmodell. De flesta beställare har dock låg medvetenhet kring hur upphandlingskrav och beställningens utformning påverkar möjligheten att arbeta mer cirkulärt. Specifika kundförfrågningar och designkrav är norm, vilket bromsar återbruket. Exempel är unika kulörer, mått eller hängning som försvårar återbruk. En annan aspekt är det faktum att några få leverantörers utbud har stor påverkan på glasmästeriers och glas- och metallentreprenörers möjlighet att etablera en cirkulär affärsmodell. En stor del av glasmästerierna och glas- och metallentreprenörerna utgörs av småföretag med begränsade förutsättningar att testa och utvärdera nya arbetssätt som innebär ekonomiska risker eller kräver större investeringar. Glasmästerier och glas- och metallentreprenörer kan redan idag öka befintliga cirkulära tjänster såsom reparation och renovering av GLAS 4.2022 19