GLAS 1
GLAS ÅRGÅNG 90 / INNEHÅLL / Tidningen GLAS utges
av Glastjänster för GBF AB och kommer ut med fyra nummer per år. Adress Glastjänster Skeppsbron 40 Box 2309 103 17 Stockholm tel: 08-453 90 70 info@gbf.se www.gbf.se www.tidningenglas.se Chefredaktör och ansvarig utgivare Melinda Lemke tel: 08-453 90 75 melinda.lemke@gbf.se Fackredaktör Matilda Röjgård Bildredaktör Magnus Östh Grafisk form och produktion Jonas Johnsson Mandarin AB Box 19019 152 25 Södertälje tel: 08-554 246 70 Tryck Östertälje Tryckeri tel: 08-554 204 30 info@ostertaljetryckeri.se 28 50 Annonser Mediakraft AB Andrea Åhslund tel: 073-508 05 73 andrea.ahslund@mediakraft.se Prenumeration Prenumeration 2023 (helår): 490 kr Flerabonnemang: 5 ex och fler 15 % rabatt Medarbetarpren: 410 kr Lösnummerpris beställes av redaktionen (moms tillkommer). tel: 08-453 90 77 info@gbf.se Redaktionen ansvarar ej för icke beställt material. GLAS är medlem i Sveriges Tidskrifter. Omslagsbilden Strandpromenaden, Umeå Foto: Magnus Östh Behandling av personuppgifter Glastjänster har, för personer som inte är medlemmar i föreningen, inhämtat uppgifter från Bisnode Sverige AB om personer som är arkitekter, fastighetsägare, byggingenjörer, glasmästare, glasentreprenörer etc och därmed kan tänkas vara intresserade av att få tidningen. Vi har därför ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. De personuppgifter vi inhämtat är namn och adress för att kunna skicka ut tidningen till dessa personer. Med tryckeriet som ombesörjer detta har vi träffat ett personuppgiftsbiträdesavtal som garanterar att personuppgifterna endast används för avsett ändamål (adressering och utskick) och att de raderas så snart tidningen skickats ut. Mer information om hur Glastjänster behandlar personuppgifter, dina rättigheter, kontaktuppgifter med mera finner du på vår hemsida www.gbf.se. GLAS är organ för Glastjänster för GBF AB, som organiserar drygt 600 glasmästerier, rammakerier och glasfasadföretag i Sverige. GBF:s verksamhet syftar till att ge medlemsföretagen högsta kompetens inom verksamhetsområdet för att skapa konkurrenskraft och en hållbar utveckling av samhället. Utbildning, information och auktorisation är de viktigaste medlen för att uppnå detta. GLAS 4.2022 3 56 60 34 18 4. LEDAREN 6. SIKTAT 16. KRÖNIKAN Mikael Ludvigsson: Cirkulär gryning 18. TEMA Hållbarhet och levande livsmiljö 19. Cirkulära materialflöden 22. Återbruksguiden 24. Hållbara fasadlösningar 26. EPD-avtal samlar Norden kring klimatdokumentation 28. Glas för bra för att slängas 30. Fasad designoptimering minskar glasspill 32. Nytt glas med 40 procent lägre klimatavtryck 33. Skymning över Miljöbyggnad 34. Natur, konst och ljus stödjer patienternas återhämtning 38. Komplext pussel bakom vackra vårdmiljöer 40. Triodos Bank – Nollenergikontor i organiska former 46. MITTUPPGLASET Niehku – En het dröm i ett iskallt vinterlandskap 50. Arkitektur 50. Hurtigrutenmuseet – Kusthistoria i stål och glas 56. Tammany Halls glaskupol hedrar New Yorks ursprungsbefolkning 60. GLASPROFILEN Christina Stålhandske utvecklar gammalt glas till nytt glas 64. GLASDAGEN 2022 Hållbarhet i fokus under branschens efterlängtade träff 66. TILL SIST GLAS 90 år