Bumsen 1
KLUBBINFO VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2016 VERKSAMHETSB
ERÄTTELSE BMW MC-KLUBBEN SVERIGE 2016 Styrelsen har under verksamhetsåret haft följande sammansättning och har under verksamhetsåret haft tolv protokollförda möten, varav sex via Skype. Valberedning Valberedning fram till årsmötet var Olle Ahlsén (sammankallande), Magnus Brobeck och Roger Gross. De efterträddes av Gunnar Elmgren (sammankallande), Nils-Erik Ringlander och Hans Sundvall. Revisorer Auktoriserade revisorn Anders Naeslund, KPMG, Karlstad, har varit klubbens revisor. Fram till årsmötet var Peter Andersson revisorssuppleant. Han efterträddes av Fredrik Hagman. Kansli Klubben har en halvtidsanställd kanslist, Yvonne Andersson. Kansliets viktigaste uppgifter är att skö ta medlemsregistret och delar av bokföringen, att administrera hanteringen av klubbprylar samt vara medlemmarnas kontaktpunkt. Medlemmar Medlemstillväxten har varit fortsatt god. 2016-12-31 uppgick antalet medlemmar till 6 694, varav 671 kvinnor, vilket kan jämföras med 2015-12-31, då medlemsantalet var 5 868, varav 588 kvinnor. Således var ökningen av det totala antalet medlemmar 826 personer = 14,1 %. Kommunikation Informationskanaler - Klubbtidningen Bumsen har en upplaga på mer än 6 000 exemplar och utkommer årligen med fem 52-sidiga nummer. Tidigare chefredaktören och ansvarige utgivaren Hagen Hopp lämnade under året över till Henning Svedberg, som debuterade med nr 4/2016. I samband med årsmötet framförde avgående ordföranden Ivan Wåhlström klubbens varma tack till Hagen för mångårigt, förtjänstfullt arbete i redaktörsstolen. Som tidigare innehåller Bumsen reseberättelser, reportage, kåserier, information och mc-anknutna annonser. Styrelsen har kontinuerligt använt tidningen för att nå ut med informa som e-Bumsen, där den kan nås av medlemmarna. - Hemsidan. Magnus Brobeck är webbansvarig, med ansvar för uppdateringar och releasehante ring. Arbetsgrupp för att genomföra förbättringar på hemsidan under 2017 är etablerad. Klubben har bytt leverantör avseende drift och förvaltning av hemsidan. Protokoll från styrelsemöten läggs ut efter justering. Likaså läggs styrdokument ut. Reklamen på hemsidan har även under 2016 bidragit med intäkter till klubben. Som tidigare ansva rar Bumsens redaktion för annonsförsäljningen även till hemsidan. 28 - Direktkommunikation temet Membit använts. Den mest uppskat tade formen av e-post. - Sociala medier Klubben har både en grupp och en sida på Facebook. Dessutom har många distrikt liksom mcQ egna Facebooksidor för snabb och enkel kommunikation inom respektive område. Användningen av dessa sidor har ökat under året och fungerar som ett bra komplement till hemsida och e-post/ sms. - Hemsidans Forum spelar också en viktig roll för många medlemmar. Medlemssystem Idag använder klubben Membit som medlemssystem. Under 2016 har arbete genomförts för att förbereda en avveckling av Membit. Målet är att byta leverantör under 2017. Klubbkänsla och profilmateriel Syftet med klubbkläderna är att ge medlemmarna möjlighet att uttrycka klubbtillhörighet. Kansliet administrerar klubbprylarna. Medlem beställer direkt via formuläret på hemsidan, och le verans sker från kansli eller underleverantör. Klubben slipper på detta vis dyra lagerkostnader, och verksamheten går med ett litet över Marknadsföring Regionombuden har via distriktsombuden till uppgift att distribuera informationsmaterial till hand lare, verkstäder och andra, som kan tänkas vilja stötta oss. Klubben har roll-ups och vepor, som distribueras ut till respektive region. Klubben deltog i MC-mässan i Göteborg, där vi deltog med stort engagemang. Under mässan låg fokus på rekrytering, Gunnarsson. En marknadskampanj mot de knappt 12 000 personer, som äger minst en svenskregistrerad BMW-motorcykel men ännu inte var medlemmar i klubben, har genomförts under ledning klubbens nyligen framtagna rekryteringsbro schyr plus den Före utskicket hade en preliminär version presenterats på mässan och mottagits väl, och klubbens representanter rekryterade 40 nya medlemmar under mässan. Som framgår ovan, ökade medlemsantalet under 2016 med 826 personer = 14,1 %, vilket kan vara ett rekord såväl procentuellt som rent antalsmässigt, men målet – 1 000 nya