Lokaltidningen Kanalen 1
16 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 11 • VECKA 11 • TISDAG 15 MARS • 2022 • ÅRG 27 kultur &nöje TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se LISA FERLANDS BARNBÖCKER är tänkta för barn i två till femårsåldern och innehåller även utbildande inslag som till exempel i form av klockan. Böckerna säljs på nätet och är skrivna på engelska men Lisa Ferland har också låtit översätta sin populäraste barnbok om Halloween till svenska. Foto susanne scanteLbury Från analytisk epidemiologi till kreativt författarskap n ÅKERSBERGA Lisa Ferland arbetade som epidemiolog i sitt hemland USA och var just nybliven mamma när flyttlasset gick. Hennes man hade fått ett konsultuppdrag i Sverige och Lisa själv stod nu inför utmaningen att söka jobb i ett nytt land. I kombination med att det var svårt att hitta anställning och samtidigt vara småbarnsmamma i ett nytt land föddes idén till Lisa Ferlands debutbok ”Knocked up abroad”. En antologi med glimten i ögat som återgav verkliga upplevelser skrivna av olika kvinnor som just levde familjeliv utomlands. Lisa med familj bodde först i Stockholm men flyttade 2013 till Åkersberga närmare vänner i kommunen. Hon tilltalades av närheten till naturen och tillgängligheten med Roslagsbanan. Vännerna som de firat många högtider med blev också en trygg förankringspunkt. Nu var Lisa tvåbarnsmamma och en stor del av inspirationen till att skriva barnböcker kom naturligt med barnen. –Jag tänkte, varför inte prova på helt enkelt. Jag minns tydligt också när jag bestämde mig för att byta bana. Jag fann att mitt tidigare jobb ofta tömde mig på energi medans mitt nuvarande företagande ger mig ny energi och glädje varje dag, berättar Lisa. Nu är Lisa egenföretagare och hjälper också andra författare att ge ut sina böcker genom något som kallas microfinansiering. Konceptet existerar knappt i Sverige än men innebär att de som vill kan gå in och sponsra en bok med en mindre peng. När sen tillräckligt många gör det får författaren ihop tillräckligt med medel för att ge ut boken. På det sättet kan författare ta ett färdigt koncept med illustrationer och text direkt till tryckeriet utan att behöva gå genom en förläggare. Lisa bistår med marknadsföring och koordinering genom sin hemsida och sociala medier. Mycket marknadsföring skapas också från mun till mun. Hon riktar främst in sig på underrepresenterade kvinnliga barnboksförfattare från olika minoriteter eftersom hon anser det viktigt att erbjuda mångkulturell barnlitteratur. Då självutgivning genom microfinansiering främst är stort i USA innebär det att Lisa ibland får långa dagar med sena kvällar för att täcka tidsskillnaden. Det är det dock LISA FERLAND SKRIVER både egna barnböcker men hjälper också andra författare förverkliga sina utgivardrömmar genom marknadsföring. värt eftersom hon finner det mycket berikande att jobba med just barnboksförfattare. –Jag upplever dem som godhjärtade och inspirerande. En barnbok kan bidra till alla möjliga känslor och glädje hos barn och öppnar upp för fantasin, säger Lisa. Nu blickar Lisa mot på ett eget projekt som lyfter hennes intresse för AI-konstruerade illustrationer. Hon har fotograferat kommunen och lekt med ett program som renderar originalet och gör om det till en miljö som är som hämtad ur sagornas värld. Förhoppningsvis resulterar det i inspiration till nya barnboksalster framöver. Susanne Scantelbury redaktionen@fixmedia.se