Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner LEDARE: FÖRVÄNTAN I LUFTEN
Nya Dimensioner PETER ANDERSSON BLIR NY KONCERNCHE
F, BE STORSATSAR I NORRKÖPING, KRAFTWERK VINNER 20-ÅRIG TVIST
” Det blev problem i början eftersom reglerna säg
er att föraren av betongbilarna inte får lämna sina fordon, vilket de måste för att kunna pumpa ut betongen. utförs entreprenaden i två etapper. Först färdigställs området på västra sidan av pirarmen, när det är klart är det dags för den östra sidan. Första etappen beräknas vara klar i månadsskiftet juni/ juli. Därefter har SVEAB fyra månader på sig att bli klar med etapp två. Den 31 oktober ska arbetet vara avslutat, konstaterar Mikael Arfs. Utmaningarna med projektet är dels den stora ytan och mängden material som ska hanteras, men också – som alltid i samband med den här typen av projekt – tiden. Totalt har SVEAB ett 50-tal personer på plats. Ungefär hälften av dem är egen personal, resterande kommer från olika underentreprenörer. HÖG SÄKERHET En annan utmaning, som är mer unik för just det här projektet, är säkerheten kring arbetsplatsen. Flygplatser räknas som högriskområde, och för att få komma in på området måste all personal anmälas, registreras och dessutom skannas lika grundligt som resenärerna inne på f lygplatsen. Det gäller för övrigt även alla leveranser till arbetsplatsen, berättar Mikael Arfs. Alla lastbilar eskorteras av beväpnade säkerhetsvakter, och såväl fordon som chaufförer hålls under ständig uppsikt så länge de befinner sig på området. – Det blev problem i början eftersom reglerna säger att föraren av betongbilarna inte får lämna NYA DIMENSIONER 11
Nya Dimensioner METALL FÖR EN FREDLIGARE VÄRLD
Nya Dimensioner SÅ FUNKAR LME
Nya Dimensioner ANALYS: NU LADDAR VI OM
Nya Dimensioner VI SES PÅ ELMIA!