Inspiration 1
” TROTS DET FÖRÄNDRADE MEDIELANDSKAPET ÄR DET SVÅ
RT ATT MATCHA PAPPERSTIDNINGENS TROVÄRDIGHET NÄR DU HAR NÅGOT VIKTIGT ATT BERÄTTA.” Meredith Kopit Levien, operativ chef på New York Times New York Times är en av många dagstidningar vars annonsörer idag utgörs av en växande andel företag som utvecklats i den digitala världen. Det finns en ironi i det, menar tidningens operativa chef Meredith Kopit Levien, som pekar på att många av dessa företag länge varit ett hot mot tidningen i konkurrensen om reklamintäkterna. Men det finns också en tydlig logik bakom det växande intresset. – Trots det förändrade medielandskapet är det svårt att matcha papperstidningens trovärdighet när du har något viktigt att berätta för din omvärld, förklarade hon tidigare i år vid en investerarkonferens i New York. Ett exempel är Facebooks svar på kritiken av hanteringen av persondata i samband med skandalen kring analysföretaget Cambridge Analytica. På helsidor i världens största dagstidningar publicerade bolagets vd Mark Zuckerberg ett öppet brev där han bad användarna om ursäkt för företagets agerande. Nätmäklare och fintechbolag är också allt flitigare annonsörer i dagspressen tillsammans med digitala detaljhandelsbolag och tjänsteföretag. Till och med företag som specialiserat sig på att skräddarsy annonser riktade mot specifika målgrupper på nätet har dykt upp i annonser i New York Times. Efter den massiva kritiken i samband med Cambridge Analytica-skandalen valde Facebook att gå ut med en ursäkt i ett medium som förknippas med hög trovärdighet och seriositet – den tryckta morgontidningen. 12