Inspiration 1
En fördel är att utomhusbudskap inte går att snab
bspola eller blockera. Ett påkostat magasin ger läsaren en exklusiv inblick i processen att skapa underhållning för den globala streamingtjänsten Netflix. Om techföretagens ökade medvetenhet kring det tryckta mediets förtjänster räcker för att ge papperstidningen en renässans är det kanske för tidigt att säga, men för New York Times tycks den negativa utvecklingen nu vara bruten. Reklamintäkterna har under det senaste året pekat försiktigt uppåt och den snabba ökningen av antalet digitala prenumeranter har gjort investerarna på gott humör. Under 2019 har aktien stigit med 45 procent. Även utanför tidningsvärlden ökar den digitala närvaron i tryckta medier. Spotify och Netflix har under de senaste åren blivit storköpare av utomhusreklam. En fördel som ofta lyfts fram är att utomhusbudskap inte går att snabbspola eller blockera. Enligt Demoskop uppger var fjärde person att de tar del av utomhusreklam och bland de unga är andelen dubbelt så hög. I den digitala världen råder ofta motsatt förhållande, då de unga blir allt skickligare på att undvika reklam i sina mobiler. Google har även börjat intressera sig för klassisk direktreklam i brevlådan. Det kan förefalla som ett oväntat medieval för ett företag som byggt hela sin verksamhet på nätet, men det finns en logik även här. Svarsfrekvensen för fysisk DR är många gånger dubbelt så hög som för digitala utskick. En annan fördel som många marknadsförare upptäckt när det gäller tryckt media är den djupare förståelsen för budskapet hos mottagaren. En förklaring till detta går att spåra inom neurovetenskapen där studier visar att den som läser en tryckt text har lättare att tänka abstrakt och se sammanhang än de som läser samma text digitalt. Vad vi också ser prov på är hur tryckta och digitala medier alltmer länkas samman. QR-koder används till exempel för att leda mottagaren vidare till webbplatser med fördjupad information. Idag syns dessa visuella koder flitigt på produktförpackningar, butiksskyltar och i annonser för att fånga in kunderna och bjuda på fler upplevelser i den digitala världen. Ett inspirerande exempel på hur en printannons kan användas hittar vi hos biltillverkaren Volkswagen. På ett mittuppslag i tidningen ritade man upp en testbana där användaren fick möjlighet provköra de nya modellerna med sin mobiltelefon. Genom att ladda ned en app och följa vägbanan med kameran kunde de nya säkerhetsfunktionerna upplevas på ett sätt som hade svårt att förklara i en vanlig annons. Digital teknik ligger också bakom en uppmärksammad lösning som inte kräver någon smartphone. Genom att riva ut och blötlägga en annons preparerad med saltpartiklar och linda den runt en öl kunde flaskföretaget Glacial på ett fascinerande sätt illustrera tekniken bakom deras patenterade kylfunktion. Molnet är ett annat starkt bidragande skäl till det växande intresset för tryckt media. Genom de digitala tjänster som DanagårdLitho erbjuder är det möjligt att skapa och trycka fysiskt material över hela världen. Det som en gång innebar en leveranskedja på veckor och till och med månader kan nu rationaliseras till några dagar samtidigt som miljöbelastningen minskar. Det tryckta mediet tycks med andra ord spela en allt viktigare roll i vår uppkopplade värld. För kreativa marknadsförare är fysiska annonser, stortavlor och trycksaker som knyter samman med den digitala världen redan en självklar ingrediens i en effektiv reklammix. 13