Inspiration 1
NO DISTRACTIONS! Därför vinner brevlådereklamen i
den digitala världen Varje gång du plockar upp telefonen möts du av en explosion av budskap. Att göra reklam som väcker vår uppmärksamhet när vi söker efter information eller något som roar oss har blivit en allt tuffare uppgift för marknadsförarna. Därför är det kanske inte så konstigt att allt fler annonsörer nu återigen börjar intressera sig för en klassisk kanal som är jämngammal tryckpressen – din fysiska brevlåda. Det sägs att framgångsrik marknadsföring handlar om att nå människor med rätt erbjudande vid rätt tillfälle. Till skillnad från nätreklamen är reklamen i brevlådan något vi tar del av när vi själva vill. Vi avbryts inte av textmeddelanden eller nyhetsflashar och vi behöver inte oroa oss för att batteriet ska ta slut. Vi får tid att tänka och reflektera. Kort sagt är förutsättningarna rätt goda att vi ska nappa på ett erbjudande, om annonsören har något intressant att komma med. Värdet av direktreklam stöds också av forskningen. Förra året genomförde ett kanadensiskt neuromarknadsföretag en omfattande studie för Canada Post som jämförde effekterna av pappersmarknadsföring (direktreklam, i det här fallet) med digitala medier (e-post och visningsannonser). Företaget använde avancerade ögonspårnings- och högupplösta EEG-hjärnvågsmätverktyg tillsammans med konventionella metoder som frågeformulär för att samla in data. Studien gav två huvudresultat: Direktpost kräver 21 procent mindre kognitiv ansträngning att bearbeta än digitala medier, vilket antyder att den är både lättare att läsa och förstå. Vidare kunde konsumenter som fick reklamen i brevlådan nämna varumärket i 75 procent av fallen. Bland de som fick digitala versioner var siffran endast 44 procent. Den amerikanska direktmarknadsföreningen genomför också regelbundna studier på området. Den senaste utgåvan av DMA Response Rate Report säger att fysisk DR erbjuder ”stark avkastning på marknadsinvesteringar”, med en genomsnittlig ROI på 15 till 17 procent. Slutsatsen är att fysisk DR blir mer värdefull i en digital värld. 14