Inspiration 1
Hållbarhet blev ordet på allas läppar under tiota
let – ett årtionde som förändrat vår syn på världen och vårt ansvar gentemot kommande generationer. Inom marknadsföringen innebär det nya spelregler, men också nya möjligheter för företag och organisationer att utvecklas och stärka relationen till en alltmer mångfacetterad målgrupp. Miljötrenderna du måste hålla koll på 2020 För tio år sedan sedan berättade vd:n för en stor europeisk biltillverkare att det här med miljöbilar förvisso var en intressant nisch, men ingenting man hade för avsikt att satsa på. ”Man köper inte våra bilar av miljöskäl”, förklarade han vid en presskonferens och fortsatte att prata om den nya modellens prestanda. Idag låter det annorlunda. Att värna om miljön har gått från en profilfråga som särskiljer ditt företag från dina konkurrenter till ett hygienkrav som omfattar alla företag och branscher. Samtidigt ser konsumenternas drivkrafter väldigt olika ut när det gäller miljö och hållbarhet, visar en undersökning som Kairos Future genomfört på uppdrag av Borås Science Park under 2019. Att förstå dessa drivkrafter och möta konsumenterna med trovärdiga lösningar blir avgörande för att vinna framgång på marknaden under det kommande 20-talet.