Inspiration 1
Miljötrender TRENDER SOM FÖRÄNDRAR MARKNADEN – OC
H VÄRLDEN • Share & shark Det nya digitala landskapet breder ut sig och kortsluter allt fler branscher. • Tjänstifierat entreprenörskap Nya och enklare tjänster för att dela, hyra, reparera och uppleva. • Raka och rättvisa regelverk Aktörer är redo för transformation, med större acceptans för tuffa krav och avgifter för att skapa en enkelhet för företag och konsument. • Cirkulär ekonomi Från passivt till aktivt förhållningssätt där det cirkulära integreras i kärnverksamheten. • Äkthet, tillit och transparens Viktigt att kunna lita på sin leverantör. Nya möjligheter att tjäna pengar på äkthet. • Caring economy Saker hanteras hyperlokalt, som ett sätt att ifrågasätta ekorrhjulsstressen och vårda sin själsliga hälsa. • Aktivistiska konsumenter Tar tag i sin personliga konsumtion. Minimalism tillsammans med en tydlig frustration över att dagens ledare inte löser samhällsutmaningarna. Källa: Kairos Future, Borås Science Park 2019 En undersökning som genomfördes av Kantar Sifo under juni 2019 visar att klimatfrågan har seglat upp som den fjärde viktigaste samhällsfrågan bland svenskarna. Bland de yngsta, 16–20 år, är klimatet allra viktigast. Nästan alla är överens om att klimatförändringarna existerar och att vi själva är orsaken. Andelen så kallade klimatförnekare är marginell, 3 procent. Många är inställda på att det kan krävas radikala förändringar för att vända utvecklingen. Samtidigt är åtgärder som påverkar den egna plånboken impopulära. Bensinskatt är ett tydligt exempel som splittrar åsikterna mellan stad och land. Många företag har tagit på sig rollen att driva på utvecklingen för att skapa hållbara lösningar. Men människor tycks i allmänhet inte vara särskilt imponerade av vad företagen gör. Enligt Kantar Sifos undersökning är det betydligt fler som tror på politiska beslut och livsstilsförändringar. Och trots ett växande hållbarhetsfokus förefaller insikterna om vad som egentligen driver dagens medvetna konsumenter vara begränsad. 26 Borås Science Park har med stöd av Västra Götalandsregionen och trendföretaget Kairos Future gått på djupet med den hållbara konsumenten och framtidens konsumtion. Utgångspunkten för kartläggningen är en trendinventering där de stora konsumtions- och livsstilstrenderna samlas. Sedan har man ringat in målgrupper och analyserat begrepp. Resultatet är en mångfasetterad bild om var det moderna Sverige är på väg. Hållbarhet är inte längre ett buzzword utan ett förhållningssätt för en allt större del av svenskarna. Enligt Kairos Futures analys handlar det mer eller mindre om halva befolkningen och drivkrafterna är många. Från skam till skuld gentemot barnen till gemenskap i miljöengagemang och nya statusmarkörer. På denna marknad har Kairos Future ringat in sex stycken målgrupper med olika motiv och drivkrafter, men där hållbarhet är en gemensam nämnare: Avgiftarna, Livsförenklarna, Teknikoptimisterna, Trendiga kreatörer, Medvetna familjen och Unga aktiviter. Genom att studera dessa konsumentgrupper hoppas man skapa nya möjligheter för företag och