Inspiration 1
Miljötrender Veganskt hårvård gav Maria Nila ny v
äxtkraft Maria Nila är en av DanagårdLithos miljömedvetna kunder som tidigt insåg vart vindarna blåste. Redan när företaget startade 1999 var idén att producera skönhetsprodukter med naturliga ingredienser. Idag är man en marknadsledande leverantör av professionella hårvårdsprodukter för frisörer och sedan 2013 använder man enbart veganska råvoror i produktionen. – Vi bestämde oss för att vi ville vara en förebild. Vi skulle erbjuda något som ingen annan leverantör hade och göra det enkelt för våra kunder att ta ett miljövänligt beslut, berättar Alexander Arnheim, marknadschef på Maria Nila i Norden. Istället för att använda animaliska produkter, som fortfarande är vanligt förekommande ingredienser i schampo och balsam, ställde man om 28 produktionen till vegetabiliska oljor och andra icke-animaliska alternativ. Det var en satsning som gick hem hos kunderna på Sveriges frisersalonger. – Det fanns ett tydligt sug efter produkter som är snällare mot människor, djur och miljö. Sedan dess har intresset och engagemanget bland våra kunder bara ökat, berättar han. Hållbarhetstänket omfattar idag hela verksamheten. På taket till den nya ISO-certifierade fabriken i Helsingborg sitter solpaneler och man har även ett eget system för att återanvända vatten och värme. Nu bygger man ut kapaciteten ytterligare samtidigt som man fördubblar anläggningens yta, från nuvarande 4 500 kvadratmeter till 9 000 kvadratmeter. En nödvändig satsning för att möta den växande efterfrågan på de trettiofem marknader