Bumsen 1
PROVKÖRNING F 850 GS SOM EN LÄTTARE R 1200 GS! BM
W uppgraderar F 800 GS och det är mer än de 50 kubik namnet antyder som skiljer. Mycket mer. TEXT: MANFRED HOLZ FOTO: HENNING SVEDBERG D en tyska bästsäljande motorcykeln har under många år nu varit BMW R 1200 GS. Den är helt enkelt en grymt bra motorcykel som är svår att överträffa. Men om du tänker efter så är de flesta svenska GS-ägare ganska långa. För om du är kortare än 175 centimeter så blir äventyrshojen rena rama skräckäventyret om du tappar den. Jag har själv tappat en GS i blixthalka och allt det där om hur lätt det är att baxa upp hojen om du håller rätt försvann i och med att fotfästet var noll som på en frusen sjö. Men det finns alternativ under samma märkesflagga. Motorcyklar som dessutom gör sig bättre på grus och i terrängen än stora GS. Det var tio år sedan BMW introducerade sin F 800 GS. En, hör och häpna, kedjedriven motorcykel som både skulle vara instegsmodell till GS-serien, men även vara ett komplement för de som inte kan eller vill ha en riktigt stor äventyrshoj. Nu när tio år passerat är det dags för nästa generation. F 750 GS och F 850 GS är rakt igenom helt nya motorcyklar med ny motor och chassi. Vi fick köra F 850 GS med ”rally style 12 graphics”. Det kanske bara ser ut som en lätt uppsnyggning men det märks att detta är en av den moderna generationens motorcyklar. Den har fortfarande en ”tvåcylindrig radmotor”. BMW vill inte säga parallelltwin, även om båda kolvar löper upp och ner parallellt. Och den ligger rätt nära sin föregångare även i mått och vikt. Men tio år passerar inte obemärkta och en motorcykel utan komplett elektronisk backup både på motor och chassisidan går inte att sälja idag om du försöker tävla i toppen. Den här äventyrsmaskinen i BMW:s mellanklass har nämligen nyckellös tändning, ride by wire, traction control (DTC), dynamisk ESA (elektronisk fjädring) som ändrar fjädringen efter vilket körläge du använder, SOS-knapp, eller IEC (Intelligent Emergency Call) som BMW kallar det, däcktryckskontroll (TPC), LED-belysning och blinkers, Gear shift assistant Pro, så du slipper använda kopplingen vid hastiga upp- eller nedväxlingar, fartkontroll,