Bumsen 1
PROVKÖRNING F 850 GS enkelt fått bygga en motor e
fter BMW:s specifikationer och det var på den punkten vi (liksom många andra) först kände oss en smula skeptiska. En kinesisk BMW? Fast å andra sidan så tillverkas Triumph Bonneville i Thailand numera. Och Harley-Davidson i Indien. Ingenting är heligt. Money talks. Kommer det här att bli bra egentligen? Men vi blev förvånade. Motorutvecklarna ville få fram ett kraftfullt och tilltalande ljud genom att använda en vevaxel med 90 graders förskjutning och 270/450 graders tändningsintervall. Fokus låg vid att skapa en ökning av både effekt och vridmoment, liksom vid att få ner bränsleförbrukningen. En anti-hopping-koppling underlättar vid kraftig motorbroms och växellådans lägen är extremt distinkta. Just när det kommer till motorkaraktären så har BMW verkligen lyckats. Det går att glida fram utan att vrida märkbart på gashandtaget, men om du växlar ner ett par växlar och vrider rullen till botten så sker allt väldigt fort och det blir tätt mellan växlingarna. Varvräknaren blinkar ilsket rött innan du ens hunnit reagera. Det är ett bra betyg. Chassit på F 850 GS känns modernt med motorn som bärande del. Tanken på 15 liter (som rymmer en liter mindre än föregångsmodellen) är smalare emot midjan av motorcykeln och gör stående körning på grus enklare, precis som 21-tums framhjulet gör. Men rent krasst så kommer troligtvis väldigt få F 850 GS att användas för sportig endurokörning. De dubbla skivorna med Brembo fyrkolvsok fram är givetvis en anpassning till asfaltskörning och på asfalt blir ett stort 21-tums framhjul lite att jämföra med som ett roder på en båt. Men om du någonsin kommer i det läget att en veckas grussafari väntar utanför dörren, då är det troligtvis en sådan här motorcykel du skulle ha roligast på. Och så var det ju det där med elektroniken. Ett knapptryck som gör att det inte längre behövs kompromisser. När man har kört en motorcykel med elektronisk fjädring så vill man inte ha något annat. Tryck på en knapp så anpassas allt efter väglaget. Vår erfarenhet av BMW R 1200 GS har gjort att den alltid har fått utgöra måttstock. Gamla F 800 GS hade till och med en tändföljd som fick den att låta som en boxermotor, eftersom det är så ”en riktig” BMW låter. Här har vi ett vitt papper. Om vi försöker lösgöra oss från alla gamla förutfattade meningar och jämförelser så är det ändå något väldigt positivt som kommer ut på andra sidan. En välbalanserad motorcykel som har effekten där man förväntar sig att den ska vara. En pigg och rolig maskin. Glöm det där vi skrev om att du inte ska köpa på dig tillbehör som du inte behöver. Det här kan mycket väl vara just den BMW du har väntat på. F 850 GS är nämligen snarare att betrakta som en lättare R 1200 GS än som ett instegsalternativ. Och om Volvo kan tillverka bilar i Kina så borde väl Loncin klara av att bygga en tysk motorcykelmotor. §