Bumsen 1
FAKTAKÅSERI ERIK HAR KÖPT EN R 90 S BMW R 90 S -
EN SUPERBIKE! Rolf redogör för BMW R 90 S historia och kryddar med den egna vinkeln. Läs Rolfs trevliga artikel! TEXT: ROLF SANDBERG BILD: BMW ILLUSTRATION: JONAS DARNELL Har du en bra story att berätta men saknar foton? Jonas Darnell löser det... M med sin in bror var alldeles upphetsad. Året var 1973 och hans kompis Erik hade just fått fast anställning som civilare på flygflottiljen i Luleå där vi växte upp. På den tiden var ett fast jobb för en artonåring samma sak som möjligheten att köpa en häftig motorcykel. Åtminstone i våra kretsar. Året innan hade Kawasaki kommit Z900, mer känd som Z1. Ett monster med fyra cylindrar, 230 kilo, överliggande kammar och 82 hästar. Vår kompis Tommy hade fast jobb på järnverket, så han köpte en Z1. För övrigt den första motorcykel jag gjorde en burnout med men det är en annan historia. BMW var bara tvungna att svara på det japanska radfyrehotet. De hade lyckats hålla försäljningssiffrorna uppe med R 75-modellerna där engelsmännen med sina stötstångstwinnar hade fått vika hädan En studie i sportig skönhet. 24 mot japanernas ”bambustaket”. Vibrerande parallelltwinnar med stor rörlig massa i form av stötstänger och vippor i ventilmekanismerna hade naturliga varvtalsbegränsningar som tämligen vibrationsfria japanska radfyror med direkttryckande kammar i princip saknade. Köparna erbjöds höga varvtal och effekt - och de ville ha det. BMW:s försäljningsorganisation lade pannorna i djupa veck. Funderade på vad de egentligen var bra på. Och vad japanerna inte var bra på. Vilka kunder ville ha japanska MC och vilka kunde man få behålla med rätt grepp? Man insåg rätt snart att en sak som man inte var bra på i Japan var att bygga bra ramar. Man var bra på att skapa motorer som hostade upp obegränsade mängder med effekt och som troligen var ganska hållbara. Men man var inget vidare på att skapa motorcyklar som det verkligen gick att köra fort med. Man gör helt enkelt inte speciellt mycket med en motorcykel som går 210 knutar om man bara kan köra fort så länge det inte svänger.