Bumsen 1
R 90 S är en otroligt eftertraktad klassiker idag
. KÖRBARHET - INTE BLOTT HÖG EFFEKT Den luftkylda motorn heter Airhead på USA-iska. Specifikationen var klar. Man behöver inte ha mest effekt. Men man måste vara mest körbar. Till det får man gärna erbjuda en hel del tysk kvalitetskänsla och det var man ju bra på. Kardandrift, ingenting som skallrar, stabil känsla. Det fanns mycket att bygga på. Motorn var inget problem. Man hade tillgång till Motor 247, den så kallade AirHead-motorn, som satt i de flesta R-modeller från 1969 till 1995. ”AirHead” betecknar i dessa sammanhang en helt luftkyld motor med tvåventilstoppar - en pannkakstwin med stötstänger som utan problem kunde tas upp till den nya 900-klassen. Med moderat trimningsgrad kunde man ta ut omkring 70 hästkrafter, vilket räcker för toppfarter på drygt 200 km/h, med bibehållen hållbarhet. Det förekom även en 1000 kubiks AirHead-motor inom BMW:s racingavdelning, men det är en annan historia. Återstod alltså att bygga en motorcykel som det gick att köra fort med och att hitta tävlingar där man kunde visa baklyset åt konkurrenterna med den designen. Designern Hans Muth (Som också ritade Suzukis odödliga GSX1100 Katana. Red anm.) fick uppdraget. I grunden är en R 90 S en uppborrad R 75/6 med en del kosmetika - ankstjärt, specialdesignad instrumentering med mera. Skillnaderna är dock betydande: - Dell’Ortoförgasare - Dubbla skivbromsar fram - Förlängd fjädringsväg bak - Ställbar förspänning bak - Ställbar styrbroms ...och mer därtill. Inte minst byggde BMW sina motorcyklar – då som nu – för att kunna anpassas efter den förare som skulle köra maskinen. Hur gick det då? Ganska bra, kan man säga. I 1976 års AMA Superbike-serie (amerikanska superbikeserien) lade BMW R 90 S beslag på förstaplatsen genom föraren Reg Pridmore och i det historiska första AMA Superbikeracet lade R 90 S beslag på både första- och andraplatsen. Försäljningsmässigt gjorde R 90 S ganska bra ifrån sig. Under de år modellen existerade (1973 – 76) såldes 17 455 exemplar. Närmare 6 000 om året, en bra siffra. Jämförbart med den totala MC-försäljningen under de åren, år där MC-försäljningen på riktigt började ta fart i Sverige. 1973 var min bror ovanligt framsynt när han lät sig imponeras av att Erik hade köpt en R 90 S. § En artikel förvillande lik den i 2.17 om R 90 S som plastmodell. 25