Bumsen 1
Hur den var att köra? Jag gick ut på regndäck för
sta turerna då asfalten var dyngsur. Efter hand torkade det men i början var det mest blött och med det regerade min ryggradsmässiga feghet. Efter hand som det började torka kom modet och precis när jag började få upp farten ens lite grand så vinkades jag in för att inte bränna upp regndäcken. Ola lade om till racingslicks som förvärmdes med däckvärmare. Skillnaden var enorm. Det är nästan så jag anar att däcken gör större skillnad mot den vanliga gathojen än denna racinghojen i sig. Dock kan jag inte skryta om att jag släpade några knän i backen eller presterade någon tid värd att tala om, ja annat än om jag haft timpenning varvet runt. Trots detta så kan jag iskallt konstatera att det finns få saker som är så rasande roliga är att acca med en pigg hoj och bara mata växel efter växel, känna hur den gör exakt vad jag ger den för signaler, med etta inte sagt att jag alls alltid ger den korrekta signaler men galet roligt är det. Jag frågar därför Ola vad som är gjort på hojen. - Det som är ändrat out of necessity är fotpinnar. Man halkar helt enkelt av original när man rör sig aktivt. Speciellt när man som jag har bakgrund i motocross och van vid att jobba med fotpinnarna. Sadeln är utbytt mot tunn av skumplast, berättar Ola och återkommer snart till varför. Ola menar att det viktigaste är när man byter till slicks. Hojen blir då så pass abrupt och kvick. Allt händer med mycket större precision och rörelserna blir mer distinkta. Inbromsningar, nerlägg och accelerationer. Det är din bak som har mest kontakt med hojen och då upplever du en standardsadel som hal som en löddrig tvål. En racesadel är då kanon för den greppar som fanken. Högt kåpglas är oerhört viktigt då du på bana kör mycket fort och närmast blåser av om du inte håller i dig och sånt tar krafter. Hög ruta är räddningen. Det mesta är, i motsats till vad de flesta tror, gjort för att du skall kunna slappna av och köra ”bekvämt”. Spänner du dig och Oskärpa kan få den långsammaste förare att se snabb ut. kämpar emot hojen så blir det aldrig bra. Du ska i racing föra hojen mjukt men fort. Gasa tidigt och bromsa sent men aldrig brottas och bryta med hojen, menar Ola. Nu har Ola fått se lite mer av S 1000 RR i Bumsen och ni för mycket av mig. Jag lovar, till nästa gång jag skall synas på en bana skall det definitivt vara mindre Henning i bild - Inte färre. För mig blodade denna körning tand och jag vill köra mer, mycket mer men då väga mycket mindre. § 29