Bumsen 1
LÄSARTIPSET SOPPAPUMP PÅ ÄVENTYR FILTERFLYTT PÅ B
MW R 1150 GS Carl-Henrik Garander går in i rond tre med sina smarta tips för oss BMW-människor. I detta nummer tar han upp en lösning som kan spara dig tid när du ska byta bränslefilter. Garander har tipsen! TEXT OCH FOTO: CARL-HENRIK GARANDER P å de modeller som har ett konventionellt bränslefilter placerat i tanken, så underlättas efterföljande filterbyten av att helt sonika flytta ut filtret utanför tanken. Jag störde mig på att behöva ta bort tanken, väl tömd, och dessutom demontera locket som håller bränslepump och bränslefilter bara för att byta bränslefiltret. Dessutom måste man vara försiktig vid såväl demontering som montering. Säkrast är att ha en ny O-ring till hands som tätar mellan tank och lock. När väl tanken är borta - börja med att markera hur locket är placerat. Hamnar det fel får man felaktig nivåsignal från flottören. De sex muttrarna som håller locket lossas med varsam hand. När man lyft på locket en bit så skall de två klena gummislangarna märkas, säkras och tas bort. Därefter ’lirkas’ pump, filter och flottör ut ur tanken. Filtret demonteras. För egen del ersatte jag filtret med ett kopparrör. Se bilden här under. Jag använde rostfria slangklämmor. Monteringen sker i omvänd ordning. Rengör spåren för O-ringen på såväl tank som täcklock. Jag strök lite tvåtaktsolja på O-ringen så att den lätt skulle anpassa sig till spåren. När man kommer till de sex muttrarna så skall skruvarna först smörjas lätt då det tydligen inte ovanligt att skruvar dras loss och dras försiktigt för hand. Nu är tanken klar. Vad gäller den nya platsen för bränslefilter så placerade jag det under insugsröret före spjällhuset på höger sida, se bara huvudbilden ovan. Man får prova sig fram till bästa placering. Med filtret på plats drog jag ny bränsleslang från filtret upp till snabbkopplingen under tanken, samt från filtret till plaströret som går till tryckregulatorn. Även här använde jag rostfria slangklämmor. Det är viktigt att Pumpen uttagen och filtret är ersatt med ett kopparrör. 40 kontrollera så att man inte hindrar rörelser på till exempel gasreglaget. Tanken monteras. Lite tvåtaktsolja på snabbkopplingarna underlättar monteringen. Startnyckeln vrids om så att bränslepumpen startar (bör göras utomhus) och samtliga anslutningar kontrolleras för läckage. Förekommer läckage måste detta givetvis åtgärdas. Nivågivaren i tanken kontrolleras, så att flottören rör sig, genom att man fyller på några liter bränsle och noterar mätarutslaget. Ser allt ut att fungera så är det dags för provstart. Återigen kontrolleras om eventuellt läckage finns och att gasen inte ’hänger’ sig. Du kanske tycker att man skall undvika egenmeck med motorcyklar och att de kanske är bäst som de är men efter min flytt av filtret kommer samtliga framtida filterbyten att går på blott någon minut. §