Bumsen 1
TOURING DANMARK besök till nästa år. Nu tog ett r
oligt planeringsarbete vid. Det gällde att koordinera egen och familjens semester, färjetider, sevärdheters öppettider med mera. Datum blev i alla fall 14 - 21 juli. Rutten planerades till: Stockholm-Göteborg-Fredrikshamn-Ringköping-Dagebüll-Wolfsburg-Odense-Lund-Oskarshamn-Stockholm. Stockholm-Borås: Målet denna dag var vandrarhemmet på gamla regementet i Borås. Trafikverket varnade på radion för en skogsbrand i höjd med Finnerödja med långa köer på E20. Några köer sågs inte till, bara två brandbilar som stod uppställda med slangar utdragna. Verket ville väl ta det säkra före det osäkra. Vid Mariestad vändes kosan mer söderut mot Ulricehamn. Värmen började bli verkligt besvärande, så två kalla öl och pizza smakade toppengott senare på kvällen på den lokala pizzerian. Mjukglassen smakade också gott. Borås-Fredrikshamn: Dagen börjar lite gråmulen utan regn, vilket var skönt efter gårdagens simulerade bastu. Det blev några timmar över innan färjan till Danmark skulle avgå, så en liten rundtur i Göteborg hanns med. Jag hade bott i Frölunda på 70-talet, så det blev en liten retro-färd dit samt runt Långedrag. Det mesta var sig likt fakAtt ha keps och visa färg är givet för en stolt medlem. tiskt. I MC-filen till färjan väntade fem andra ekipage till olika resmål. Fick en inbjudan av Robert, en Triumph-åkare från Vilnius, att besöka landet. Han och hans fru skulle nu först en sväng upp i Norge innan hemresa med båt via Karlshamn. Väl på Stenas färja spändes hojarna fast som vanligt men det var svaga vindar under överfarten, så det kändes lite onödigt. Man vet aldrig. Massor med barnfamiljer var med förstås. Skönt att tiden att passa de små är förbi. Ett ålderstecken kanske? Vi får väl se med barnbarnen. Fredrikshamn-Ringkøping: Det första man slås av när man kommer till Jylland är ljuset. Helt fantastiskt klart. På vägen söderut blev det förstås ett stopp vid Lökken, där BMW:n fotades på stranden. Det var mycket varmare idag så en plågad MC-åkares ansikte dokumenterades. Väl i Ringköping kändes vandrarhemmet som en oas med skön dusch och god mat och frukosten för 6o danska kronor var utmärkt. Ringkøping- Dagebüll: Strax söder om Ringkøping finns ett av Danmarks stora och verkligt fina flygmuseum. Flera plan är fortfarande i flygvärdigt skick. Har ni vägarna förbi Skjern är detta ett fint ställe att besöka. Ett plan att nämna är den KZ IV Ambulance som användes för att flyga ut överlevande judar efter kriget, som greve Folke Bernadotte förhandlat med självste Himmler om. Här finns också en välbevarad spanings-Draken för danska flygvapnet. Resan fortsatte med odramatisk gränspassage in i Tyskland. Inga tulltjänstemän syntes till över huvud taget. Även denna dag var det stekhett, så resmålet blev Dagebüll vid tyska kusten nära de Frisiska öarna. Här var det svala vindar från Nordsjön och billig god mat och gott öl. Här kunde också tydligt ses verkan av tidvatten. Skillnaden i höjd var här hela två meter mellan ebb och flod. Vid ebb vandrade många turisterna ut på sjöbotten. Vad de letade efter är okänt. En sak värd att nämna är att här gällde inga VISA-kort. Kontant 46 skulle det vara. Överallt. Dagebüll-Lund: Eftersom det nu blivit ännu varmare, vändes resan hemåt. Tanken från början var att besöka VW i Wolfsburg. Men några fler dagar i stekhett väder, upp till +35°C lockade inte. Stora Bältbron på väg hem var imponerande. Mycket lång och med en enorm segelfri höjd mellan pylonerna. Längre fram vid passage av Öresundsbron kan nu även MC-åkare betala i förskott och köra i gräddfil genom betalstationen. Även personalen var hjälpsam vid passagen. Vid meetingpoint efter bron träffade jag en R 1200 GS-åkare från södra Tyskland. Han tyckte Sveriges vägar är alldeles utmärkta. ”Syd-tyskland är bara proppfulla av lastbilsekipage”, ansåg han och fortsatte sen mot Sveg. Själv valde jag Scandic Lund som boende på kvällen. Lund-Oskarshamn: Regn, regn, regn kan man sammanfatta denna dag med. Med ett bra regnställ från Lindstrands och regnhandskar från Biltema fixades denna sköna, svala och blöta dag. Torrt och fint var det inombords. Väl i Oskarshamn upphörde regnet till kvällen och det blev motorträff i hamnen. Ett 100-tal hojar och 30-tal bilar visades upp. Tog några bilder på sevärda fordon. Oskarshamn - Stockholm: Hyfsat svalt väder och en odramatisk resa, förutom den förare som satt och pratade i telefon och körde rakt ut på E22:an utan att se sig för. Det hade kunnat sluta verkligt illa. Ett servicestopp på OKQ8 i Nyköping med fika, tankning och toabesök hör till när man passerar staden. Så även denna dag. Väl hemkommen var det bara att lasta av, rengöra hojen och starta tvättmaskinen. En trevlig, lagom lång resa med många fina delmål och endast regn en dag. Det får funderas lite på resväg ut i Europa under kommande vinter. § Museet visar cirka 70 flygplan. Värt ett besök.