Bumsen 1
LEDARE EN HET SOMMAR SENARE CHEFREDAKTÖR och ANSV
ARIG UTGIVARE Henning Svedberg bumsen@bmwklubben.se ANNONS- OCH PRODUKTIONSANSVARIG Henning Svedberg Material skickas till: bumsen@bmwklubben.se eller Tidningen Bumsen C/o: H. Svedberg Skånela 116, Backen 195 96 ROSERSBERG UTGIVNING 2018 - 2019 5.18 - december 1.19 - februari 2.19 - april 3.19 - juni 4.19 - oktober DEADLINE FÖR BOKAT TEXT- OCH BILDMATERIAL Nummer 5.18 - 20 november. ARTIKELBIDRAG Text levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. Bilder bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior går också bra. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. Döp inskickade artikelbidrag till ditt namn och vad artikeln handlar om - döp aldrig mappar eller filer till ”Bumsen”. Redaktionen kan korta, ändra eller klippa i inskickade texter inför tryck. TRYCK Denna Bumsen trycks i cirka 7 000 exemplar av Ljungbergs Tryckeri AB, Klippan. Tryckeriet är Svanenmärkt och klimatneutralt. BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts också kunna användas på klubbens hemsida (http://bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD Foto: Lars-Erik Holmberg JAG AVSLUTAR ALLTID DET JAG... V art tog du vägen? Det är en fråga jag med rätta fått ett par gånger under hösten. Planen var att jag skulle ha åkt Sverige runt i juli och augusti men med det blev det intet. Främsta anledningen kallas dålig planering. Många av de jag skulle träffat var ju givet bortresta i juli och sedan var det påtagligt hett vilket gjorde att flera möten och artiklar gick om intet. Inte att förglömma att jag lovat min Lena att vara med henne på hennes två sommarsemesterveckor. Det löftet bryter man inte utan vidare. Därtill blev jag befriad från mitt fasta men ytterst fria arbete från sista juni och fick ett ny projektanställning som kräver att jag är på plats med fullt fokus hela arbetsdagen med början den första augusti. Där blev det tvärlåsning. Så var det där med resan i sopkorgen. Jag beklagar och ber om ursäkt för de som känner sig snuvade av att ha gjort sig omaket för att ställa upp och sedan få lång näsa. Samma nya jobb har gjort att jag tvingats pressa fram detta nummer av Bumsen under förhållandevis extrem tidspress. Då jag tidigare kunnat arbeta med tidningen spritt över dagen och veckorna har jag nu fått avsätta bara kvällar efter arbete till detta arbete. Jag hoppas att jag inte missat orimligt många textfel till följd av detta. Hösten är här och med den de stora mc-mässorna i Köln och Milano. Dessa hade jag planerat att åka och se men som också fick skrotas precis som den ledighet jag sökt för att åka på Adventure Days för att fota och köra då jag fick en högst obehaglig inflammation som grusade gruskörningen. Mässan hade jag anlitat en utländsk journalist som skulle täcka för mig men han åkte aldrig. Inget sade han heller så det stöp också. Ja, jag ska sluta gnälla och ursäkta mig men detta läge har för mig blivit centralt i hela bumsenskapandet senaste tiden. Hur som, allt gick i kras. Bot och bättring skall komma men det finns mer! Som löfte till detta nummer angav jag i min förra ledare att vi skulle ha en ny, eller samma , regering. Det är inte utan att jag tror att om jag inte lovat detta så hade vi haft samma, eller en ny, regering vid det här laget. Så måste det ju vara? Utöver detta så blev sommaren 2018 den mest motorcykelfattiga sedan jag började köra på åttiotalet. Ynka 360 mil blev det och det är grav misskötsel av mitt favoritintresse. Jag får helt enkelt planera att kasta på dubbdäcken och köra vinter, så som jag alltid gjorde förr och köra in de förlorade milen. Det är ändå inte utan att jag kommer att tänka på devisen en av mina BMW-åkande vänner brukar säga: Jag avslutar alltid det jag... HENNING SVEDBERG