Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | motor Range Rover – en bil
för en kung! Oh dear, vilken adlig britt Text // Johannes Gardelöf / © CNP AB och Jenny Nilsson / © CNP AB Foto // CNP AB Du som vill ratta klimatsmart gör klokt i att sluta läsa här. Tack för visat intresse! För alla andra väntar ett nästan förbjudet möte med det brittiska hovets favoritbil - Range Rover. Nu är det dags att syna den femte generationen i dubbelsömmarna och vår testbil är specificerad som sextio procent av alla förhandsbeställningar. Vad sägs om lyx i överflöd och en bensinåtta på 530 hästkrafter? Det första exemplaret levererades i smyg till prins William och Kate, vilket säger en hel del om målgruppen. Vi talar nämligen om en lyxsuv för i runda slängar två miljoner kronor och vars driftkostnader tenderar att bli lika höga som tonläget i det brittiska parlamentet. I underhuset är ledamöterna oense om det mesta – förutom att kung Charles III ska åka Range Rover. Det är lika självklart som att dricka ”afternoon tea”. Den femte generationens Range Rover bjuder på stilrena linjer och saknar allt vad skarpa veck heter. Formen är på gränsen till anonym samtidigt som helheten förmedlar stil och klass, vilket även går igen i utformningen av interiören. Här finns magnifika utrymmen att avnjuta vare sig man sitter i de bekväma framstolarna eller i det spatiösa baksätet. Även lastutrymmet är väl tilltaget och för dem som önskar uppleva en äventyrlig brunch i terrängen så fungerar nederdelen av bakluckan som en tvåmanssoffa med uppfällbart ryggstöd. Finessen kallas för ”event suite” och ingår i den minst sagt generösa standardutrustningen tillsammans med bland annat ett öppningsbart panoramasoltak. I maskinrummet på vår bronsfärgade testbil arbetar ett kraftpaket som klarar av att förflytta 2,6 ton till 100 km/h på smått otroliga 4,6 sekunder. Bensinåttan levererar 530 hästkrafter och dricker på det berömda pappret 1,14 liter milen. I verkligheten är siffran betydligt högre och i synnerhet om du tänker använda bilen i sitt rätta element – terrängen. Med 30 centimeter i markfrigång tar sig vår Range Rover P530 First Edition an utmaningarna på ett imponerande sätt. Vad sägs om att gyttjevada i 90 centimeter, klara 45 graders sidolutning och bemästra stigningar på 34,7 grader? Siffror som många konkurrenter bara kan drömma om! Medaljens baksida är prislappen á 2 043 700 kronor, ett dyrt bränslekonto och en minst sagt saftig malusskatt. Fast det är ”easy-breezy” för den kapitalstarka målgruppen. Tekniska data för Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Active Motor: V8 bensin med överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cyl. Max effekt 530 hk mellan 5 500-6 600 varv/min. Max vridmoment 750 Nm mellan 1 800-4 600 varv/min. Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 11 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: Axelavstånd 300, längd 505, bredd 205, höjd 187. Tjänstevikt 2 585. Dragvikt 3 500. Bränsletank 90 liter. Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,6 sek. Förbrukning/Miljö: 11,4 liter per 100 km blandad körning. CO2: 259 g/km (WLTP). Pris: 2 043 700 kronor. Plus Suveräna terrängegenskaper Hög standardutrustning Plats för hela familjen Otrolig komfort Minus Malusskatt á 70 104 kr de första 3 åren Förbrukningen i verkligheten Priset Dags för service på din husbil? Välkommen in till oss! Tel: 019-56 09 80 www.motorcentrumkumla.se 40 Dags för service på din husbil Välkommen in till oss på