Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97 SGF BILDAR MEDIABOLAG Svenska
Golfförbundets förlags verksamhet - med bl a Svensk Golf - kommer från och med november att flyttas över till ett aktiebolag. TEXT: INGELA AHLBERG Redan för drygt tio år sedan var SGF på väg att lägga över den kommersi ella verksamheten i ett ak tiebolag. Efter ett prövoår sa förbundsmötet nej. Inför bildandet av ett bolag 1992 har tongångarna varit betydligt mer positiva. Distriktsförbunden ställer upp bakom tanken att bilda ett aktiebolagför SGF:s kom mersiella verksamhet. -1980 insåg man inte hur utvecklingen skulle bli. Men under i.olfboomen har vi sett hur svensk golfsport har tap pat miljontals kronor till utomst ående företag. Det är dags ar t vi börjar hämta hem de per garna. Här i Göte borgsdistriktet har vi drivit den frågan i flera år och har sedan en tid tillbaka ett bo- lagför förlagsverksamheten, säger Bo Häägg, ordf i Göte borgs Golfförbund. TVÅ DELAR SGF:s nya bolag, Svenska Golfförbundet Media AB, kommer att från starten i november innehålla två stora delar. Det är dels tid ningen Svensk Golf, dels SGF:s andra förlags produkter såsom exempel vis Regelboken, Regelhand- boken, Tävlingshandboken, Golfvettsboken och material till studiecirklar. Successivt ska även sponsorverksamheten in lemmas i aktiebolaget. - Motivet att starta ett bolag är att skapa en slag kraftig ledningsorgani sation för de kommersiella bitarna. Ett idrottsförbund ska i första hand leda och samordna den idrottsliga verksamheten och det är en risk att de kommersiella frå gorna inte fått den upp märksamhet som de borde få om de ligger kvar inom Förbundsstyrelse och kansli, säger Lars Granberg, generalsekreterare i SGF. FEM GODA ÅR - Det är inte så att vi har misslyckats. Tvärtom har vi fem goda år bakom oss. Men vi står inför ett betydligt kärvare konkurrensläge under resten av 90-talet. För att säkerställa och utveckla förlags- och sponsorverk samheten flyttas dessa de lar över till ett bolag, fort sätter Granberg. I fjol tog SGF:s styrelse ett principbeslut om att ett bolag skulle bildas. Under ett år har mediakonsulten Thorbjörn Östman utrett förlagsfrågan åt SGF: - De kommersiella de larna inom SGF har under de senaste åren blivit så stora att dess omfattning går att jämföras med ett medel-stort svenskt företag. - Det nya bolaget kom mer att omsätta ca 70 milj kr. Flyttas de delarna över i ett bolag som får en kvalifi cerad ledning kan man ut nyttja fördelarna på ett bättre sätt, bl a genom att plocka hem samordnings vinster. - Man kan exempelvis lät tare pressa priserna för tryckkostnader av för bundets förlagsprodukter genom att samordna och pla nera bättre. Som skat tesituationen är idag är det också mer gynnsamt att ha de kommersiella delarna i Här är några av de produkter som i framti den kommer att produ ceras i Svenska Golf förbundet Media AB. ett aktiebolag än i den ide ella organisationen, säger Thorbjörn Östman. - Det är också lättare och snabbare beslutsvägar inom ett bolag än inom en ideell organisation. Man kan lät tare anpassa sig till markna den, menar Lars Granberg. Hur kommer golfspelarna och klubbarna att se att de lar av SGF:s verksamhet flyttas över till ett bolag? -Förhoppningsvis genom en mer aktiv produktutveck ling och att produkterna blir bättre, säger Östman. NÅGRA RISKER? Vad finns det då för risker förenade med att flytta över en betydande del av SGF:s verksamhet utanför idrotts organisationen? - En risk kan vara att bolaget hamnar för långt från idrottsförbundet - att det skapar sig ett eget liv, vilket inte är meningen, sä ger Granberg. - En annan risk är att golfspelarna och klubbarna tycker att SGF har blivit allt för kommersialiserat. Det är inte heller meningen. Det kommersiella får inte drivas in absurdum, anser Östman. - Jag ser en risk i att några personer kanske hamnar på två stolar, säger Bo Häägg. I de ursprungliga pla nerna för SGF:s nya bolag ingick att man skulle ta över annonsförsäljningen från det fristående annonsbolag som idag säljer annonser för Svensk Golf. SGF:s nye ord förande Ulf Laurin anser dock att man inte ska ex pandera mer på personalsi dan under lågkonjunkturen. Därför avstår bolaget från att anställa egna annons säljare. - Men vi är förberedda inför framtiden, säger Thor björn Östman som under det första året kommer att fung era som tf VD i Svenska Golfförbundet Media AB. SVENSK GOLF . 11/1992 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100