Nöjesnytt Växjö 1
SIONERSKIVRECENSIONERRECENSIONRECENSIONERRECEN MO
A LIGNELL "Ladies' man" (Universal) Bästa låt: "Ease your mind" nnnnn “Men Moa, du sitter ju och gömmer dig i Alingsås och skriver killer hooks?!". Så sade en överförtjust Alexander Bard när Moa Lignell sjöng sin egenkomponerade "When I held ya" på "Idols" audition 2011. Lignells andra album "Ladies’ man" bjuder inte på många killer hooks. I stället handlar det om en mjuk, känslig countrydoftande vispop, där texterna får stort utrymme. Tilltalet påminner om Elin Ruths första singlar i början av 2000-talet, för er som minns dem. Moa Lignells egen produktion ger dessutom känsla av källarspelning och spontanitet, och som allra bäst blir det i "Ease your mind" och i Plura-duetten "Old towns". Hade hon bara putsat lite på det engelska uttalet och, framförallt, varierat skivans tempo en aning, hade det kunnat bli riktigt bra. Nu är det för jämntjockt för att bli mer än godkänt. SARA HALDERT SEINABO SEY "Pretend" (Sweden Music/Universal) Bästa låt: "Hard Time" nnnnn Det känns nästan absurt att betrakta "Pretend" som Seinabo Seys debutalbum. Sedan hon för snart två år sedan släppte singeln "Younger" har hon följt upp låten med två genomarbetade ep-skivor och överösts med priser. Att albumet har dröjt är både positivt och negativt. Positivt för att det verkligen tillåtit henne och producenten Magnus Lidehäll att skapa en genomarbetad ljudbild med låtar som håller för lyssning rakt igenom. Negativt för att många av de bästa spåren på skivan redan har varit ute på banan sedan lång tid tillbaka och de fem nya låtarna inte har samma hundraprocentiga hitkänsla. På det stora hela är det ändå randanmärkningar. Med sin mäktiga stämma och sin förmåga till total inlevelse förtjänar Seinabo Sey verkligen att bli nästa stora svenska musikexport. "Pretend" kan vara ett steg på vägen mot ännu större internationell framgång. SARA ULLBERG VITA BERGEN "Disconnection" (Woah Dad!/Telegram) Bästa låt: "Closer Away" nnnnn Det har legat förväntan i luften kring Göteborgsbandet Vita Bergen ända sedan fjolårets hajpade debut-ep. Nu när den första fullängdaren har anlänt går det bara att konstatera att, tja, de som tyckte det var kul då kommer att bli glada nu också. Vita Bergen målar vitt och brett med penslar doppade i det gångna decenniets indiepalett. De drar sig inte heller för att göra frekventa avstickare till betydligt mörkare postpunk. Det låter hyggligt och nerven från bandets livespelningar går att skönja. Samtidigt går det inte riktigt att skaka av sig känslan av att allting låter lite för bekant. Och det måste sägas, nu när "Curtains" överlevt resan från ep till album: Stöld kanske är den högsta formen av smicker, men preskriptionstiden på Arcade Fires musik har verkligen inte gått ut än. PATRIK STANELIUS 5 SECONDS OF SUMMER "Sounds good feels good" Capitol/Universal) Bästa låt: "Money" nnnnn Skatepunkpojkbandspop måste ju vara den ultimata hitmusikgenren – snygga melodier och starka refränger framförda av söta unga män med elgitarr. Och mycket riktigt, i fjol gick australiska 5 Seconds of Summer rakt in som etta på Billboardlistan med sitt självbetitlade debutalbum. Gillade man den skivan lär man inte bli besviken på uppföljaren "Sounds good feels good". Bandet har utökat sitt samarbete med Good Charlotte-tvillingarna Benji och Joel Madden vilket förstås innebär gediget punkpopsnickeri – "Money", "She's kinda hot" och "Hey everbody" sätter sig direkt. Fiffigt nog är det också de tre första spåren på albumet. Resten av de totalt 17 (sjutton!) låtarna på deluxeversionen av plattan är tyvärr inte lika minnesvärda och lär inte övertyga någon som inte redan är en del av 5SOS-familjen. LINUS BRÄNNSTRÖM 88 | nöjesnytt