Omtanke 1
i” Skolledningen vet att elever flyttar men nte a
lltid varför och när de återvänder är det en helt “ny” elev som kommer ett område där det överlag behöver göras förbättringar, säger Anna Kjellberg, inspektör på Skolinspektionen. Hon förtydligar att alla kommuner som Skolinspektionen besökt har vidtagit nödvändiga åtgärder. Arbetet med tillsynen startade våren 2010. Skolinspektionen ringde runt till landets kommuner för att få vetskap om hur många skolpliktiga barn som var placerade på HVB i en annan kommun än hemkommunen. – Det visade sig att det endast var 45 kommuner som hade skolpliktiga elever placerade i HVB i en annan kommun vid tillfället då vi ringde. Men vi fick en bredd av stora och små kommuner i såväl storstad som glesbygd, säger Anna Kjellberg. Socialtjänsten driver ärendet Även om alla kommuner var medvetna om behovet av samverkan så var riktlinjerna ibland endast praxis eller muntliga. I flera fall var det socialtjänsten som ensam drev ärendena och hemskolan var inte tillräckligt involverad. De brister som uppkom var framförallt att det saknades tydliggörande om ansvar, dokumenterade rutiner för samverkan, uppföljning, dokumentation, överlämning mellan olika instanser, uppföljning och planerad återgång till hemskolan. En av de kommuner som Skolinspektionen besökte var Leksands kommun. Där fanns vid tillsynen endast muntliga rutiner för samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen inför en placering av elever på HVB. Rutiner behövde dokumenteras och implementeras i berörda förvaltningar. – Vid tidpunkten för tillsynen hade vi inte tydliga rutiner och samarbetet mellan socialtjänst och skola var inte tillräckligt bra, säger Lars Nyberg, sektorchef för lärande och stöd. Sektorn lärande och stöd är en del i den nya förvaltningen som infördes vid årsskiftet 2010/2011. Den har fyra utskott varav 16 www.ssil.se lärande och stöd är en och i den ingår all individ- och familjeomsorg, skolverksamhet, familjeteam, fritidsgårdar och integrationsarbete. ansvarsfrågan är tydlig I och med den nya förvaltningen är det enligt Lars Nyberg både naturligare och enklare att samarbeta över de tidigare gränserna mellan skola och socialtjänst. – Vi är en liten kommun med 15 300 invånare. Det är jättebra med den nya förvaltningen. Nu sitter ledningen i samma kommunhus vilket gör att det är lättare att ha kontakt. Likt många andra kommuner som Skolinspektionen besökt var det främst socialtjänsten som engagerade sig i HVB placeringarna i Leksands kommun. – Jag kommer själv från skolsidan och skolan har inte varit fullt medveten om sin roll. Skolledningen vet att elever flyttar men inte alltid varför och när de återvänder är det en helt ”ny” elev som kommer. Man har full koll på den egna skolan och tänker att det är den nya skolan som sköter den placerade elevens skolgång, vilket den också gör, men vi som hemkommun har ansvaret. I och med inspektionen har alla blivit medvetna om ansvarsfrågan. Det är numera dokumenterat att det är skolans rektor som inför en placering ska kontakta den mottagande skolan för en överlämning av bland annat elevens individuella utvecklingsplan/studieplan, eventuella åtgärdsprogram och betyg. En tydlig förändring utifrån de nya riktlinjerna är att personal från skolan och socialtjänst i hemkommunen tillsammans åker och besöker den placerade eleven i HVB och den nya skolan. Tidigare kunde resorna ske utan att båda parter var medvetna om dem. – Vi är nöjda med våra nya dokumenterade rutiner och vi fick svar från Skolinspektionen i december att de åtgärder vi vidtagit är tillräckliga, avslutar Lars Nyberg. den nya skollagen I den nya skollagen (SFS 2010:800) som trädde i kraft 1 juli 2011 förtydligas och förenklas reglerna om hemkommunens ansvar för att skolpliktiga elever fullgör sin skolgång. I 7 kap. 22 § skollagen anges att när en skolpliktig elev börjar och slutar vid en fristående skola eller utan giltig orsak är frånvarande i betydande mängd från obligatoriska inslag, ska huvudmannen snarast lämna uppgift om detta till hemkommunen. I 24 kap. 17-19 §§ förtydligas lägeskommunens ansvar för HVB-placerade elevers skolgång. Samverkan kring eleven; Skollagens krav på att kommunerna ska se till att skolpliktiga elever hemmahörande eller boende i kommunen fullgör sin skolgång, att samarbeta med socialnämnden, samhällsorgan, organisationer och andra som berörs angående barn som far illa. Information och dokumentation; Skollagens krav på att elevernas skolgång tillgodoses och dokumenteras och att kommunerna ser till att detta efterlevs samt att de som en del i samverkan kring eleverna dokumenterar behövliga uppgifter. Konsekvenser av bristande hantering; Skollagens krav på att kommunerna ska se till att eleverna fullgör sin skolgång eller skolplikt och att det vid behov anordnas särskild undervisning. Källa: Skolinspektionen * Undervisning vid Hem för vård eller boende – HVB – Barn får inte den undervisning de har rätt till, nr 2010:2