Omtanke 1
mätte man vid upprepade tillfällen ADHD symptom,
funktionsförmåga, livskvalitet, närvaro i den psykosociala programmen, läkemedelsbiverkningar och så vidare. Det visade sig att alla som blev medicinerade fungerade och mådde bättre. – 90 procent har haft god eller mycket god effekt av medicineringen. Många fler än tidigare har fullföljt behandlingsprogrammet och många har börjat plugga på anstalten. De flesta av dem hade under skoltiden behövt både extra stöd och särskilda insatser från barnpsykiatri och socialtjänst. Ändå hade ytterst få utretts för ADHD och ännu färre hade fått behandling tidigare. Tre livshistorier Tre av männen i studien fick själva skriva ned sin berättelse om hur det varit att växa upp och leva sina liv med ADHD, fast varken de själva eller omgivningen visste om det. – De har alla haft det tufft som barn, både hemma och i skolan och de hamnade tidigt i utanförskap. I sina berättelser beskriver de också vad utredning, diagnos och behandling sent i liver har betytt för dem. Medicinen gjorde det möjligt för dem att för första gången i livet kunna slappna av, göra en sak i taget och tänka färdigt en tanke. Vilket i sin tur har lett till att de kan läsa och studera. När jag träffar Annika Brar för intervjun har hon precis mottagit ett julkort från Micke, en av killarna som fått sin livshistoria publicerad i boken. – Han är så oerhört stolt. Han berättar om böcker han har läst, och allt nytt han har lärt sig. Jag var på anstalten i förra veckan och gav honom några böcker. Hon är glad att det verkligen går att förändra livet även för tungt kriminellt belastade. – När de startade ADHD-avdelningen på Norrtäljeanstalten så var det med en viss oro som det skedde. Man visste inte hur det skulle gå, det kanske skulle bli kaos. Men det blev tvärtom, det blev den lugnaste avdelningen på anstalten. De intagna tog hand om och stöttade varandra. Annika Brar vill poängtera att människor med ADHD måste få ett bättre bemötande och bättre stöd, och boken har två viktiga buskap. – Det första är att det går att göra något åt även en tungt belastad grupp. Här finns enorma samhällsvinster att göra, utöver minskat mänskligt lidande hos dem själva, deras familjer och brottsoffer. Det andra är att man måste göra något innan de hamnar där. Idag finns mycket kunskap om vad barn med ADHD behöver och allt fler möjligheter till behandling och stöd. Skolgången är A och O – Det är en god investering att se till att de här barnen klarar skolan. Det är viktigt att de inte hamnar utanför kamratgruppen och att de hittar något som de är bra på, i skolan eller på fritiden, så att de inte känner sig misslyckade. Hon förklarar att det går att slippa många sekundära problem med rätt bemötande, anpassning och pedagogik både i skolan och hemma. – Men vissa barn kanske behöver medicin för att klara skolan. Olika barn behöver olika insatser beroende på deras och familjens unika förutsättningar. Med rätt stöd går det att förebygga en negativ utveckling för barn i riskzonen, men det är heller aldrig för sent att få ett nytt liv. Annika Brar Läkare, specialist i psykiatri. Överläkare vid Neuropsykiatriska enheten, Psykiatri Nordväst, Karolinska Universitetssjukhuset Solna. F.n. vik verksamhetschef inom Habilitering & Hälsa i Stockholms läns landsting, verksamhetsområde autism/ADHD. Medförfattare till Regionalt Vårdprogram ADHD, lindrig utvecklingsstörning och autismspektrumtillstånd (SLL 2010). Vinn sidan 48 ADHD-projektet på Norrtäljeanstalten Nationella psykiatrisamordningen avsatte statliga medel för utvecklingsprojekt kring speciellt utsatta grupper, medel som fördelades av Socialstyrelsen. Ett av dessa projekt är ADHD-projektet på Norrtäljeanstalten, som genomfördes i samarbete mellan Kriminalvården, Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting. Från busfrö till brottsling - ADHD behandling bryter mönster Boken handlar om busiga barn som blir kriminella vuxna och hur man kan bryta det mönstret. Den handlar också om en banbrytande behandlingsmetod som förändrar livet för kriminella med ADHD. Författare: Annika Brar, utgiven på Gothia förlag. 46 www.ssil.se