Automation_4_2022 1
Till vänster syns den ena av de befintliga Autost
ore-anläggningarna hos Boozt, och till höger syns den andra. Vid stationerna till vänster står operatörer och sorterar in varor i kuben. Den långa raden med burar till höger innehåller returer. Enligt lagerchefen Jimmy Duholm är andelen returer i dagsläget 30-35 procent, samtidigt som det tidigare varit uppe i 40 procent. Såväl Boozt som deras konkurrenter arbetar nu aktivt på att minska andelen returer, och man studerar noga det man kallar för avvikande beteende, det vill säga kunder som exempelvis beställer för hundratusentals kronor och sedan lämnar tillbaka allt. ”Vi kan då välja att blockera den typen av kunder från att handla hos oss”, säger Jimmy Duholm. enligt uppgift till dags dato levererat 850 automationsanläggningar till 45 olika länder. Enkelt uttryckt kan en Autostore-anläggning liknas vid en Rubiks kub. I ett rutnät byggt av aluminiumprofil står cirka 30 centimeter höga plastbackar staplade på varandra. Hos Boozt staplas 16 backar på höjden, vilket innebär att varje kub/grid är cirka 5,30 meter hög. Backarna kan antingen innehålla en och samma typ av vara eller delas in i upp till 16 mindre fack med plats för lika många slags olika varor. Uppe på kuben/griden kör batteridrivna robotar omkring och hämtar backar, transporterar dem vidare och sänker ned dem till en operatörsport där sorterare plockar och paketerar varorna. Robotarna samverkar förstås och hjälps åt att lösa plockuppdragen som kommer från ett överordnat WMS-system. Och snabbt går det. Enligt Jimmy Duholm kan det gå på någon minut att genomföra en order. — Vårt rekord från det att en kund har tryckt på ”köp” på sin dator eller mobil till det att en terminalarbetare förseglat paketet med kundens vara ligger på 49 sekunder. Det är vi ganska nöjda med, även om det förstås inte alltid går lika fort. Igång 24/7 En Autostore-anläggning uppges ha en drifttid på 99,7 procent och systemet kan vara igång i princip dygnet runt, året runt. Hur länge en robot kan arbeta innan den måste laddas är enligt Jimmy Duholm svårt säga exakt, eftersom det beror på hur de kör och framförallt hur tungt de lyfter. När ett batteri har mindre än 30 procents laddning kvar så känner dock roboten av detta och gör sig redo att köra undan. — Då prioriterar den helt enkelt att köra åt sidan och ladda. Även laddningstiden beror på lite olika faktorer, men om man Automation 4:2022 Den tredje Autostore-kuben byggs nu för fullt och kommer, när den är färdig, att rymma 531 robotar och 527 000 backar. Det innebär att den petar ner Boozts egen Autostore-anläggning nummer två från titeln som världens största Autostore-anläggning. skulle ladda en robot från noll — vilket sällan sker — så skulle det ta ett par timmar för att få upp batteriet på acceptabel nivå, säger Jimmy Duholm och förklarar att varje plastback har fyra hål längs kanterna och att roboten har fyra gripkrokar som går ned och fjädrar ut och som den därefter kan lyfta upp backen med. — Självklart kräver det mer energi och dränerar mer batteri ju tyngre backen är, om den exempelvis väger 5 eller 30 kilo. Enligt Jimmy Duholm har man på anläggningen i Ängelholm normalt sett ett dagsskift med sorteringspersonal som arbetar från klockan 06 till 15, och ett kvällsskift som jobbar 15.30 till 00.30. Nattetid har man i regel stängt, samtidigt som robotarna då har sina egna specialuppgifter. — Bland annat så förbereder de nattetid ordningen på backarna, så att alla backar som innehåller varor som vi vet att vi ska packa dagen efter ligger på toppen av kuben. För självklart är det 17