Omtanke 1
NPF Kända klimataktivisten Greta Thunberg har all
tid varit öppen med sin asperger-diagnos. Foto: Julio Etchart. ”Det gjorde enorm skillnad för mig” Greta Thunberg hittade mening i miljöfrågorna Unga med autism och asperger kan ha svårt att hitta meningsfulla fritidsaktiviteter och att fungera i olika sociala sammanhang tillsammans med andra. Det kan vara jobbigt att träffa nya människor och prova nya saker. Många utvecklar ett specialintresse, som kan bli en livlina och ett sätt att få ett sammanhang. För Greta Thunberg blev klimatintresset totalt avgörande. TEXT: JENNY FORS FOTO: JULIO ETCHART OCH GETTY IMAGES Innan Greta Thunberg inledde sin skolstrejk för klimatet gick hon knappt i skolan och satt mest inne på sitt rum. – Jag mådde dåligt och pratade inte ens. Jag fick till och med diagnosen selektiv mutism. Jag gick sällan utanför dörren och hade även OCD med diverse tics. Men så blev jag engagerad i det här med klimatet och kände att jag måste agera själv för att det skulle hända något. Det var avgörande för mig, berättar hon. Greta Thunberg var en av talarna på ett webinarium inom projektet Hela spektrat som arrangerades av Min stora dag och Autism- och Aspergerförbundet. Hon hade bjudits in för att tala om sin asperger-diagnos och syftet med dagen är att bidra till en mer givande fritid och fler meningsfulla aktiviteter för barn med autism och aperger. – Jag har många specialintressen, även om klimat och miljö är det största. Jag kan nörda in mig på saker, jag kan sitta en hel dag och läsa geografi. Att få göra något viktigt var det som gjorde att jag inte hamnade i ett mörker, säger Greta. Hon fick en gång frågan om hon lider av asperger. Då svarade hon att hon inte lider av det – hon har det. – Det kan vara en styrka om man bara får rätt anpassningar. Jag tycker att det är konstigt att prata om diagnoser som sjukdomar och funktionsnedsättningar. Världen hade inte sett ut som den gör om det inte hade funnits personer med laserfokus som har tålamodet att nörda ner sig och få idéer. Skolan och samhället i stort ser inte alltid barn som individer med olika styrkor. Alla fungerar inte på samma sätt eller lär sig på samma sätt. Det är som att mäta en fisks intelligens genom dess förmåga att klättra i träd, som man brukar likna det med. EN PERSON MED autism och asperger går ofta rakt på sak utan att linda in saker. – Jag hatar kallprat, utan går direkt på det som ska sägas. Det är på gott och ont. Jag är ganska bra på att skapa dålig stämning, säger hon och skrattar. Greta Tunberg är en helt annan person idag än för tre år sedan när hon startade sin klimatresa. Om hon skulle ge ett råd till sitt yngre jag eller till någon annan med aperger eller autism så är det att ”Det blir bättre”. – Det gjorde enorm skillnad för mig när jag hittade något som jag brann för. Du kan ta dig ur det om du får rätt förutsättningar och hjälp. Det är lätt att känna att inget spelar roll när allt är så ytligt och samhället inte prioriterar människan, välbefinnande eller planeten. Det är andra saker som prioriteras, snabba och kortsiktiga belöningar. På frågan om vad pandemin har inneburit, bra och dåligt svarar hon: – Pandemin har gett fruktansvärda konsekvenser med död och lindande. Det är en tragedi och ingenting annat. MÅNGA PERSONER MED NPF har känt stor oro på grund av corona. Över att bli sjuk, att någon närstående drabbas och vad som händer i samhället. Det har varit jobbigt med nya rutiner, trängsel och att folk inte följer rekommendationerna. Men många har också upplevt att pandemin har gjort att det har blivit lättare att göra saker, det är inte lika mycket folk i farten, mindre köer vid aktiviteter. – Jag har tre hockeykillar och när den aktiviteten stängde ner så kunde vi få tid till att göra andra saker tillsammans, säger Lisa Idering som är med och driver podden Funkismorsorna. – Men vi hade precis kommit igång med dans för Frans och så lades den ned. Det är svårt att hitta fritidsaktiviteter som passar bra och som de gillar, säger kollegan Anna Eriksson. Med podden och bloggen Funkismorsorna vill de visa det vanliga livet med barn inom autismspektrat. www.ssil.se | 25