Maskinkontakt 1
Grus, Demolering, Återvinning, Gruvnäring UTRUSTN
ING MK 8-22 Leverantör av slitgods & reservdelar www.swemas.com Leverantör av slitgods & reservdelar www.swemas.com Peter Svensson 0240-799 68 Carina Dahlström 0240-799 64 Johan Nordlund 0240-47 91 90 Maria Kähäri 0240-799 54 Lennart Arell 0240-799 65 Peter Svensson 0240-799 68 Lennart Arell 0240-799 65 Peter Svensson 0240-799 68 Johan Nordlund 0240-47 91 90 Normansväg 2, 771 94 Ludvika | 0240-376 10 | info@swemas.com | www.swemas.com Fråga gärna om våra gjutfria HEL- OCH DELRENOVERING AV KROSSARRENOVERING AV KROSSAR RENOVERING AV KROSSAR HEL- OCH DELHEL- OCH DELH4000/ CH440 mantlar Normansväg 2, 771 94 Ludvika 0240-376 10 info@swemas.com Reservdelslager i Bålsta Normansväg 2, 771 94 Ludvika 0240-376 10 info@swemas.com Reservdelslager i Bålsta Årsrapport om däckåtervinning och kolets bana på planeten Normansväg 2, 771 94 Ludvika 0240-376 10 info@swemas.com Reservdelslager i Bålsta Lennart A rell 0240-799 65 Peter Svensson 0240-799 68 www.swemas.com Carina Dahlström 0240-799 64 Carina Dahlström 0240-799 64 Carina Dahlström 0240-799 64 "En av däckåtervinningens viktiga och mest prioriterade utmaningar är att öka andelen återvunnet material som ersätter både jungfruligt fossila och biologiska material." Att bygga livsviktig infrastruktur med hållbarhet och säkerhet i fokus, samtidigt som ekonomi och effektivitet finns med som tungt vägande parametrar i upphandling och utförande är en utmaning som är helt nödvändig att ta sig an. Däck tillverkas av gummi, oljor, kimrök, textil och stål (förutom små mängder tillsatser för att förbättra egenskaperna). Alla dessa komponenter innehåller kol och stålet är legerat med kol. Övriga komponenter innehåller olika kolföreningar. Cirka 20% av gummit kommer i snitt från plantager och odlingar och några procent av oljan medan övrigt är tillverkat av fossil råvara. Det fossila kolet har dock också varit växter och djur för många miljoner år sedan. Dessa organismer hade i sin tur direkt och indirekt bundit kol från dåtidens atmosfär men efter sin död sedimenterats, brutits ned, packats under lager av andra material och så småningom bildat kol, olja och gas. 44 www.maskinkontakt.se BILD SVENSK DÄCKÅTERVINNING Människan har sedan 1800-talet utvunnit dessa ämnen, främst som högvärdigt bränsle men även för att tillverka produkter, t ex plast och däck. Genom direkt förbränning av uttjänta produkter, men även genom fossil energianvändning för återvinningsprocesser, släpps kolet ut i atmosfären igen i form av koldioxid. Koldioxid är både en nödvändighet för fotosyntesen, och all växtlighet, men fungerar även som växthusgas, dvs hindrar utstrålning av värme från jorden till rymden. Koldioxidens effekt på klimatet är en huvudfråga för miljöforskningen vid sidan om artutrotning och ekosys-tempåverkan respektive kemikalier. Frågan Svensk Däckåtervinning ställer i denna årsrapport är hur däck-kolet kan ingå i en planerad cykel och om återvunnet däck-material kan underlätta för en fortsatt positiv kolcykel som främjar livet på planeten. www.sdab.se Till rapporten>> 15–17 september Ring Knutstorp